Cinema and speculative literature: an analysis of Terminal Praia Grande
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497769130Keywords:
Brazilian cinema, Speculative fiction, LiteratureAbstract
This study aims to discuss aspects of speculative literature and the so-called Novíssimo Cinema Brasileiro in the recent production of Brazilian filmmakers. It intends to rethink the relationship between literature and national film production and how recent works have represented speculative fiction, especially the film Terminal Praia Grande (2019), by Mavi Simão, as well as authors such as Felipe Bragança, Juliana Rojas, Kleber Mendonça, and others. As theoretical support, we bring the discussions of Maria Carolina Oliveira (2016) on the Novíssimo Cinema Brasileiro, which makes it possible to trace an overview of national cinema, in addition to the theorist Felipe Basílio (2017), with his contributions on genre cinema in contemporary Brazil. We also build on the literary scholarship of Alexander Meireles (2019) and other theorists who discuss the subject
Downloads
References
ARTHUSO, Raul Lemos. Cinema independente e Radicalismo acanhado: ensaio sobre o
novíssimo cinema brasileiro. São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27161/tde-13032017-135431/pt-br.php. Acesso em: 02 jan. 2022.
ARAÚJO, Naiara S.; PEREIRA, Enzo de Sousa; BRASIL, Ramusyo. Conversas com o Cinema Maranhense: do ambulante ao contemporâneo. São Luís: Ed. Viegas, 2020.
AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. São Paulo: Editora Papirus, 1995.
BASÍLIO, Fabrício. As Problemáticas de uma Abordagem Híbrida: o fantástico enquanto gênero literário e cinematográfico. Rio de Janeiro, XV Congresso Internacional da ABRALIC, v.2 p.3248-3259, 2017.
BASÍLIO, Fabrício. “Não pode ser, mas é”: fronteiras do sobrenatural no cinema brasileiro contemporâneo. Niterói. 2018. Disponível em: http://app.uff.br/riuff/handle/1/21494. Acesso em: 02 jan. 2022.
CAETANO, Maria do Rosário. Os anos 1990: da Crise à Retomada. Revista Alceu, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, 2007. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?from_info_index=17&infoid=279&sid=27. Acesso em: 02 jan. 2022.
CAUSO, Roberto de Sousa. Ficção científica, fantasia e horror no Brasil 1875-1950.
Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
MEIRELES, Alexander. Ficção Especulativa. Dicionário digital: Insólito Ficcional UERJ, 2019. Disponível em: http://www.insolitoficcional.uerj.br/f/ficcao-especulativa/. Acesso em: 2 jan. 2022.
OLIVEIRA, Maria Carolina. “Novíssimo” cinema brasileiro: práticas, representações e circuitos da independência. São Paulo, 2016. Disponível em: http://spap.fflch.usp.br/sites/spap.fflch.usp.br/files/DO_Maria%20Carolina%20Vasconcelos%20Oliveira.pdf. Acesso em: 27 dez. 2021.
PUCCI JUNIOR, R. L. Cinema pós-moderno. Significação: Revista de Cultura Audiovisual. São Paulo, n. 11-12, p. 211-220, 30 set. 1996. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90521. Acesso: 20 dez. 2021.
ROSSINI, Miriam de Souza et al. Tendências do Cinema Brasileiro contemporâneo: modelos de produção e de representação. Revista Sessões do Imaginário. Rio Grande do Sul. n. 35, p. 02-12. 2016. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/issue/view/1077. Acesso: 20 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.