The sporting hero myth: Reflections about commercial “A new man all day” from Gillette

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497743840

Abstract

Following the elimination of Brazil at the 2018 World Cup, Neymar Jr. and the Gillette brand advertised the commercial “A new man every day”, where the athlete rebuts criticism about
his attitudes. The player admitted at some points in the ad that he exaggerated certain behaviors, but for the most part tried to show his pains and struggles from the athlete's life. Based on this scenario, this paper aimed to analyze how the referred commercial is presented, from the denoted and connoted points of view. Using Barthes' Image Rhetoric (1964), the keyframes “Lesions”, “Extra field”, “Boy”, “World Cup” and “New man”, that seek, among other points, to humanize the athlete Neymar Jr., demonstrating that, despite the mishaps, the player has learned from his mistakes and is now a new man.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicius Mônaco

Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Feevale.

Mauricio Barth

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Indústria Criativa, especialista em Gestão de Marketing, bacharel em Publicidade e Propaganda. Professor na Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS). E-mail: mauricio@feevale.br | Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9125-9832 | Lattes: http://lattes.cnpq.br/6385230216822855  

Gustavo Roese Sanfelice

Doutor em Ciências da Comunicação, mestre em Ciências do Movimento Humano e bacharel em Educação Física. Coordenador e professor no Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS). E-mail: sanfelice@feevale.br | Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0159-3584 | Lattes: http://lattes.cnpq.br/6872949352496967   

References

BANCHETTI, L. Futebol e imprensa: paixão e negócio. Revista Ponto e Vírgula (PUCSP), São Paulo, v. 6, p. 252-266, 2009. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/download/14050/10352>. Acesso em: 04 ago. 2022.

BARBEIRO, H. Mídia training: como usar a mídia a seu favor. 3. ed. São Paulo: Benvirá, 2015.

BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A., 2001.

BARTHES, R. Rhétorique de l'image. Communications, 4, 1964, p. 40-51.

BENÍCIO, J. 2017. Astros do futebol ocupam o lugar das estrelas do showbiz. Disponível em: <https://www.terra.com.br/diversao/tv/blog-sala-de-tv/astros-do-futebol-ocupam-o-lugar-das-estrelas-do-showbiz,41a2dea8842804dfb589789f251f93d3qr1e6o88.html> Acesso em: 04 ago. 2022.

BERTOMEU, J. Filmes publicitários: o processo de criação e as buscas do mercado global. 2008. 597 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica), Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008. Disponível em: <http://livros01.livrosgratis.com.br/cp058778.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2022.

BURTENSHAW, K.; MAHON, N.; BARFOOT, C. Fundamentos de Publicidade criativa. Porto Alegre: Bookman, 2010.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

CAMPBELL, J. O poder do mito: Joseph Campbell com Bill Moyers. In: FLOWERS, Betty Sue (Org.). Tradução de Carlos Felipe Moisés. 30. ed. São Paulo: Palas Athena, 2014.

CAVALCANTI, E. de A.; CAPRARO, A. M. O mito do herói: uma análise a partir do discurso da Folha de S.Paulo acerca do caso Ronaldo na Copa do Brasil de 2009. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 3, p. 611-618, São Paulo, jul./set. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbefe/v30n3/1807-5509-rbefe-30-03-0611.pdf>. Acesso em: 05 ago. 2022.

CHOMSKY, N. Mídia: propaganda política e manipulação. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

CRUZ, R. TV digital no Brasil: tecnologia versus política. São Paulo: Senac, 2008.

ECO, U. Apocalípticos e integrados. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.

ELIADE, M. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FRANCE FOOTBALL. 2018. Messi, CR7 e Neymar lideram lista de salários da France Football; Oscar é o 17°. Disponível em: <http://br.rfi.fr/esportes/20180424-messi-cr7-e-neymar-lideram-lista-de-salarios-da-france-football-oscar-e-o-17>. Acesso em: 04 abr. 2022.

GIGLIO, S. Futebol: mitos, ídolos e heróis. 2007. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2007. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/275222>. Acesso em: 15 ago. 2022.

HELAL, R.; MURAD, M. Alegria do povo e Don Diego: reflexões sobre o êxtase e a agonia de heróis de futebol. Portal Ludopédio, Pesquisa de Campo, n. 1, p. 63-79, Rio de Janeiro, 1995. Disponível em: <https://www.ludopedio.com.br/v2/content/uploads/315137_6_helal%20e%20murad. pdf>. Acesso em: 15 ago. 2022.

INSTAGRAM. Neymar Jr. 2016. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/BGlODIpxtox/?utm_source=ig_embed>. Acesso em: 08 out. 2022.

JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

LÉVI-STRAUSS, C. Mito e significado. Lisboa: Edições 70, 1989.

LUPETTI, M. Gestão estratégica da comunicação mercadológica. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

MATTELART, A. Comunicação-Mundo: histórias das idéias e das estratégias. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

MATTELART, A; MATTELART, M. O Carnaval das Imagens: a ficção na TV. São Paulo: Brasiliense, 1989.

MULLER, L. O herói: todos nascemos para ser heróis. São Paulo: Cultrix, 1987.

ORSOLINI, M.; AMORIM, L. 2012. O salário é por conta dos patrocinadores. Disponível em: <https://exame.abril.com.br/revista-exame/salario-conta-patrocinadores-552877/>. Acesso em: 04 abr. 2022.

PELBART, P. P. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.

PORTAL ISTOÉ. 2018. Receita do futebol supera R$ 100 bi e esporte já é maior que PIB de 90 países. Disponível em: <https://istoe.com.br/receita-do-futebol-supera-r-100-bi-e-esporte-ja- e-maior-que-pib-de-90-paises/>. Acesso em: 17 ago. 2022.

RINKE, S. ¿La última pasión verdadera? Historia del fútbol en América Latina en el contexto global. Revista Iberoamericana, Pittsburgh, v. 7, n. 27, p. 85-100, 2007. Disponível em: <http://journals.iai.spk- berlin.de/index.php/iberoamericana/article/view/860/543>. Acesso em: 15 ago. 2022.

RUBIO, K. O atleta e o mito do herói: o imaginário esportivo contemporâneo. Casa do Psicólogo. 2001.

SACCHITIELLO, B. 2017. Com pacote duplo, Globo pode faturar R$ 2,4 bi com futebol. Disponível em: <https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2017/08/02/com-pacote-duplo-globo-pode-faturar-r-24-bi-com-futebol.html>. Acesso em: 04 abr. 2022.

SANT’ANNA, A. Propaganda: teoria, técnica e prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

WOLTON, D. Elogio do grande público: Uma teoria crítica da Televisão. São Paulo: Ática, 1996.

YOUTUBE. Um Novo Homem Todo Dia - Gillette & Neymar Jr. 2018. (1m30s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=XAqRD826DeM>. Acesso em: 01 ago. 2022.

Published

2022-09-26

How to Cite

Mônaco, V., Barth, M., & Sanfelice, G. R. (2022). The sporting hero myth: Reflections about commercial “A new man all day” from Gillette. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 21(46). https://doi.org/10.5902/2175497743840

Issue

Section

Communication and Creative Industry

Most read articles by the same author(s)