Woman representativeness in Elle Brasil covers: a history of absences

Authors

  • Renata Barreto Malta Universidade Federal de Sergipe (UFS) https://orcid.org/0000-0002-7414-9081
  • Carla Jullyene Lima Santos Universidade Federal de Sergipe
  • Maria Nayene De Sousa Pinto Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497723890

Keywords:

Gender, race and ethnicity. Representativeness. Content Analysis. ELLE Brasil.

Abstract

This study proposes to analyze the ELLE Brasil covers, throughout its 28 years, in an objective and comparative way, measuring the frequency of the sightings, which represent models of representation, and qualitatively interpreting the data. As a method, it has been applied the Content Analysis of the corpus, carefully selected. We have concluded that over the years there was an almost unisonous representativeness, privileging slim bodies of white women. The black women representation and their phenotypes were practically unseen in ELLE Brasil covers. However, in an accurate analysis of the last decade, the plurality of representations was shown, for the first time, possibly an emerging phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Barreto Malta, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professora efetiva do Departamento de Comunicação Social da UFS (Universidade Federal do Sergipe). Professora Permanente do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Comunicação Social (PPGCOM) da Universidade Federal de Sergipe. Coordenadora no Brasil do grupo de pesquisa CHISGAP (Critical, Historical and international Studies on Gender and Press) - grupo de pesquisa que tem como foco o estudo de gênero na mídia impressa sob uma perspectiva crítica. Doutora em COMUNICAÇÃO SOCIAL pela Universidade Metodista de São Paulo - UMESP (2013); Doutorado-Sanduíche (PDSE) concluído e realizado em Carleton University, Ottawa, Canadá (2012); Mestre em COMUNICAÇÃO MIDIÁTICA pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2009); Possui graduação em COMUNICAÇÃO SOCIALcom habilitação em jornalismo pela Universidade Metodista de São Paulo (2000). Tem experiência na área de Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: Estudos de Gênero e mídia, cultura, publicidade, consumo e pós-modernidade, representação social. 

Carla Jullyene Lima Santos, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Comunicação Social com Habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do grupo de Pesquisa CHISGAP.

Maria Nayene De Sousa Pinto, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Comunicação Social com Habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do grupo de Pesquisa CHISGAP.

Published

2018-05-22

How to Cite

Malta, R. B., Lima Santos, C. J., & De Sousa Pinto, M. N. (2018). Woman representativeness in Elle Brasil covers: a history of absences. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 17(33). https://doi.org/10.5902/2175497723890

Issue

Section

Free Articles