Participatory methods - ethnography of a research process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497723686

Keywords:

métodos participativos de pesquisa, pesquisa de campo, comunicação comunitária

Abstract

This article aims to make an analysis of participatory methods of research in communication and other social sciences. His leitmotif is the own research process experienced by the authors, who, throughout the development of the difficulties encountered and your, gives rise to the methodological issues discussed and the search of theoretical references to treat them. The main references used are the texts organized by Brandão (1981 and 1984) and the typology of participatory research developed by Peruzzo (2003). In addition to the types of participatory methods discussed, the authors point to ethical issues in the research process, such as the relationship between respondents and researchers on conflict situations between collectives searched.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Ernandez Macedo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Associado da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Subchefe do Departamento de RelaçÕes Públicas

Coordenador do Laboratório de Comunicação Dialógica

Artur Seidel Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Bacharelando em Ciências Sociais (Uerj) e Comunicação Social (UFRJ). Exbolsista de extensão do Laboratório de Comunicaçào Dialógica (LCD/Uerj)

Jenifer Silva dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Bacharelanda em Comunicação Social pela Uerj

Bolsista de Iniciação Científica do Laboratório de Comunicação Dialógica (LCD/Uerj)

Published

2017-12-19

How to Cite

Macedo, M. E., Fernandes, A. S., & Santos, J. S. dos. (2017). Participatory methods - ethnography of a research process. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 16(32). https://doi.org/10.5902/2175497723686

Issue

Section

Free Articles