Diários da prática pedagógica: limites e possibilidades para a investigação da aprendizagem dos alunos

Autori

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849223796

Parole chiave:

Curricular Training, Trainee-Teachers, Advances in Learning, Diaries of Pedagogical Practice

Abstract

This study aims to establish a relationship between knowledge that teachers in situation of training construct in their initial education and the way they manage their students’ advances in learning in the practices carried out into the classroom. The material for this study are three Diaries of Pedagogical Practice – DPP, elaborated by teachers, in situation of training, from three Units of Universidade Aberta do Brasil (UAB) – Educação a distância, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM/RS, when carrying out their supervising curricular training in Portuguese Language. The trainings, curricular component of Language Course – Portuguese and Literatures, were carried out into high school groups, in 2011. In seeking answers to the question of how teachers in initial education, in situation of curricular training, identify the advances in learning of their students, we encountered diverse and conflicting situations, but that in a general view, they do not have punctual answers from trainee-teachers, either because they did not develop the necessary perception, or due to simply, inexperience and cause ignorance.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Biografie autore

Clelia Ruwer Patatt

Licenciada em Letras/Português e Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria/Universidade Aberta do Brasil – Polo de Três Passos.

Liane Batistela Kist, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Letras/Português, Mestre em Educação – Professora assistente do departamento de Metodologia de Ensino - MEN/CE/UFSM/RS, Professora-Pesquisadora da Universidade Aberta do Brasil.

Riferimenti bibliografici

BRASIL, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28/2001 de 02 de outubro de 2001 - Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília/DF/BRA: Diário Oficial da União, 18 jan. 2002, Seção 1, p.31. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf> Acesso em: 12 jul. 2011.

BRASIL, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução 01/2002 de 18 de fevereiro de 2002 - Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília/DF/BRA: Diário Oficial da União, 09 abr. 2002, Seção 1, p.32. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP> Acesso em: 12 jul. 2011.

PANIZ, Catiane Mazocco; FREITAS, Deisi Sangoi. O uso de diários na formação inicial de professores. Jundiaí/SP/BRA: Paco Editorial, 2011.

PERRENOUD, Philippe et. al. Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? Tradução Fátima Murad e Eunice Gruman. 2. ed. Porto Alegre/RS/BRA: Artmed, 2001.

PERRENOUD, Philippe. 10 Novas Competências para Ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre/RS/BRA: Artes Médicas, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, São Paulo/SP/BRA: n. 13, p. 5-24, jan./fev./mar./abr. 2000.

ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre/RS/BRA: Artmed, 2004.

##submission.downloads##

Pubblicato

2016-09-06

Come citare

Patatt, C. R., & Kist, L. B. (2016). Diários da prática pedagógica: limites e possibilidades para a investigação da aprendizagem dos alunos. Linguagens & Cidadania, 14(1). https://doi.org/10.5902/1516849223796