O gênero entrevista como ferramenta de ensino em aulas de língua portuguesa

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5902/1516849228271

Mots-clés :

Text Genres, Interview, Portuguese language teaching

Résumé

This works aims a proposal to Portuguese language teaching on elementary level, based on the use of text genres. This proposal intends to insert students in situations that are real or simulations of the means within these genders circulate. As specific proposal, it was chosen the journalistic interview gender. From this choice, it was exposed an option of work with the interview gender exploring the oral and written communication abilities. Through this work it was promoted the insertion of the gender in a real life situation in order to bring this experience to the student’s knowledge and allow them more confidence and accuracy using their mother tongue in formal oral situations and written works.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Letícia Priscila Pacheco, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense, Campus Venâncio Aires

É mestre em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2013), possui licenciatura plena em Letras Português / Inglês e respectivas literaturas pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2007). Atualmente é professora de língua inglesa do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense - Campus Venâncio Aires. Tem experiência na área de ensino de língua inglesa, inglês instrumental para cursos técnicos da área industrial e língua portuguesa.

Références

BALTAR, Marcos. Competência discursiva e gêneros textuais: uma experiência com o jornal de sala de aula. Caxias do Sul: EDUCS, 2004.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAZERMAN, Charles; DIONISIO, Angela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss (Org.). Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.

BONINI, Adair. Gêneros textuais e cognição: um estudo sobre a organização cognitiva da identidade dos textos. Florianópolis: Insular, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia (Org.). Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. Taubaté: Cabral, 2002.

Téléchargements

Publiée

2017-07-25

Comment citer

Pacheco, L. P. (2017). O gênero entrevista como ferramenta de ensino em aulas de língua portuguesa. Linguagens & Cidadania, 10(2). https://doi.org/10.5902/1516849228271