O gênero entrevista como ferramenta de ensino em aulas de língua portuguesa
DOI :
https://doi.org/10.5902/1516849228271Mots-clés :
Text Genres, Interview, Portuguese language teachingRésumé
This works aims a proposal to Portuguese language teaching on elementary level, based on the use of text genres. This proposal intends to insert students in situations that are real or simulations of the means within these genders circulate. As specific proposal, it was chosen the journalistic interview gender. From this choice, it was exposed an option of work with the interview gender exploring the oral and written communication abilities. Through this work it was promoted the insertion of the gender in a real life situation in order to bring this experience to the student’s knowledge and allow them more confidence and accuracy using their mother tongue in formal oral situations and written works.Téléchargements
Références
BALTAR, Marcos. Competência discursiva e gêneros textuais: uma experiência com o jornal de sala de aula. Caxias do Sul: EDUCS, 2004.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAZERMAN, Charles; DIONISIO, Angela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss (Org.). Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.
BONINI, Adair. Gêneros textuais e cognição: um estudo sobre a organização cognitiva da identidade dos textos. Florianópolis: Insular, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia (Org.). Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. Taubaté: Cabral, 2002.