Fábulas de Esopo e Millôr Fernandes: uma análise contextual

Auteurs-es

  • Gessélda Somavilla Farencena Universidade Federal de Santa Maria

DOI :

https://doi.org/10.5902/1516849228038

Mots-clés :

Systemic Functional Linguistics, Contextual Configuration (CC), Fable

Résumé

In this work, sharing the functional view of language as that is instantiated in text, it is always considered in use and therefore, inserted into some context and both - text and context - influence each other, are analyzed 14 fables: seven originally attributed to Aesop and seven versions revisited by Millôr Fernandes. Thus, we aimed to verify the Contextual Configuration (CC) which involves both the fables and the fabulists. For this purpose, from Thompson & Thetela (1995), we describe the situational context making the distinction of interaction between author/reader and author-in the-text/reader-in the-text. Based on Halliday (1989), we describe the context of situation in terms of three variables. These analysis, in relation to the social contexts in which the fables were produced, the results indicated similarities and differences concerning the situations of oppression experienced by Aesop as a slave and the ones lived by Millôr Fernandes during the Brazilian Military Dictatorship. On the other hand, the nature and consequences of this oppression are distinct in the context of each author. Regarding the situational variables, the results showed that there are similarities concerning in characters, situations presented and mode, but though, they differ as to the rhetorical function.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Gessélda Somavilla Farencena, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Letras/Português, com Mestrado e Doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência em educação a distância, atuando como tutora e professora de Latim do Curso de Letras (UFSM/ EAD). Professora Adjunta do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Santa Maria, já atuou como professora de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental em escola pública e privada. Seus estudos e pesquisas têm como temas a Língua Portuguesa, os Gêneros Textuais e a Linguística Sistêmico-Funcional.

Références

COELHO, N. N. A literatura infantil: história, teoria e análise: das origens orientais ao Brasil de hoje. 2ª Ed. São Paulo: Quíron/ Global, 1982, 418 p.

COELHO, N. N. A Literatura infantil: história, teoria, análise. 3 ed. São Paulo: Quíron, 1984, 198 p. COLEONE, E. Millôr Fernandes: análise do estilo de um escritor sem estilo através de suas fabulosas fábulas. Araraquara: UNESP, 2008. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008, 63 p.

FAIRCLOUGH, N. Language and Power. 2 ed. Harlow: Pearson Education, 2001, 226 p.

FERNANDES, M. Novas Fábulas Fabulosas. v. 1; ilustrações de Angeli. Rio de Janeiro: Desiderata, 2007, 213 p.

FUZER. C. & CABRAL, S.R.S. (Orgs.). Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2010, 173 p.

HALLIDAY, M. Part I. In: HALLIDAY, M.A.K & HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989, 126 p.

HALLIDAY, M.A.K. & MATTHIESSEN, C. An introduction to functional grammar. 3. ed. London: Arnold, 2004, 689 p.

HASAN, R. Part II. In: HALLIDAY, M.A.K & HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989, 126 p.

ITAÚ CULTURAL. 2007. Disponível em: http://www.itaucultural.org.br/aplicExternas/enciclopedia_teatro/index.cFMF?fus eaction=personalidades_biografia&cd_verbete=807. Acesso em: 02 dez. 2009.

NOGUEIRA JÚNIOR, A. Releituras. 2007. Disponível em: http://www.releituras.com/millor_bio.asp. Acesso em 20. dez. 2009.

OLIVEIRA, M.A.; LUCENA, I. T. de. Fábulas Fabulosas: denúncia, história e memória. In: Revista de Letras, Nº. 28, Vol 1/2 Jan/Dez. 2006, p.28-32.

PLATÃO, F. e FIORIN, J. L. Para entender o texto. 16 ed. São Paulo: Ática, 2003, 431 p.

ROSCHEL, R. Monteiro Lobato. Disponível em: http://educacao.uol.com.br/biografias/ult1789u876.jhtm. Acesso em: 20. dez. 2009.

SALEM, N. História da literatura infantil. 2 ed. São Paulo: Mestre Jou, 1970, 198 p.

SMOLKA, N. Fábulas Completas: Esopo. São Paulo: Moderna, 1995, 217 p.

SOUSA, M.A. de. Interpretando algumas fábulas de Esopo. Rio de Janeiro: Thex Ed, 2003, 188 p.

SOUSA, R. A escravidão na Antiguidade Clássica. 2009. Disponível em: http://www.mundoeducacao.com.br/historiageral/escravidao-na-antiguidadeclassica.htm. Acesso em: 05 jan. 2011.

SOUSA, R. Governo Médici. 2009. Disponível em: http://www.mundoeducacao.com.br/historiadobrasil/generalemilio-garrastazumedici.htm. Acesso em: 05 jan. 2011.

SOUSA, R. As bases do Estado Autoritário. 2009. Disponível em: http://www.mundoeducacao.com.br/historiadobrasil/as-bases-estadoautoritario.htm. Acesso em: 05 jan. 2011.

SOUSA, R. Fatores do Golpe Militar. 2009. Disponível em: http://www.mundoeducacao.com.br/historiadobrasil/fatores-do-golpe-militarhtm. Acesso em: 05 jan. 2011.

THOMPSON, G. & THETELA, P. The sound of one hand clapping: the management of interaction in written discourse. In: Text 15 (1), 1995, p. 103-127.

VENTURI, A. História Geral. In: FILHO, J.A.; BUERGER, S.; BOLSANELLO, A. Nova Enciclopédia para o Ensino Fundamental. Curitiba: Editora Educacional Brasileira, 1981, 217 p.

Téléchargements

Publié-e

2017-07-08

Comment citer

Farencena, G. S. (2017). Fábulas de Esopo e Millôr Fernandes: uma análise contextual. Linguagens & Cidadania, 13(1). https://doi.org/10.5902/1516849228038