O ensino de língua portuguesa como língua adicional: uma experiência com unidades didáticas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849234420

Keywords:

Didactic material, Additional Language, Social practice

Abstract

Since 2014, Taquari Valley has received a great number of immigrants from several countries, such as Haiti, Senegal, Bangladesh, etc. Thus, there is a necessity to integrate these citizens – mostly literate adults, into the local community, through the provision of classes of Portuguese as an Additional Language. This paper intends to present a teaching material produced by teachers and students who integrate the Extension Project Veredas da Linguagem of the University of Vale do Taquari – UNIVATES. The material is divided into didactic units, which maintain a thematic, but follow a didactic course defined and distributed into sections that involve the study of the language in use and grammar. The material design stems not only from the need to use authentic material that is linked to the context of the region where immigrants enter, but also from the need to facilitate the work of volunteers who teach these classes weekly. It should be emphasized that the elaboration of the units was based on the conception of language as a social practice, based on themes that aim to contribute to the insertion of these students in society. It is noticed that the work with didactic units has generated positive results, since it allows the students to have in hand the complete didactic unit, which facilitates the dynamics of the classes, allowing the visualization of all the activities: those already accomplished and those that will still be developed. In addition, it facilitates the work of the teacher, who can continue the lessons, establishing resumes of the content already seen, and promoting extra activities that can enrich the learning.

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Author Biographies

Makeli Aldrovandi, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES (2011), mestrado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2014) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2018). Atualmente é professora da Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES.

Garine Keller, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS

Mestre em Letras, Cultura e Regionalidade, pela Universidade de Caxias do Sul - UCS (2011). Graduação em Letras Licenciatura - Hab. Português pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2008) e graduação em Comunicação Social - Hab. Publicidade e Propaganda pela UNISINOS (2002). Atualmente, faz parte do corpo docente da UNIVATES. 

Grasiela Kieling Bublitz, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS

Doutora em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010) e mestre em Linguística pela mesma instituição. Graduou-se em Educação Física pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1987) e em Letras pela Unidade Integrada Vale do Taquari de Ensino Superior (1997). É professora da Universidade do Vale do Taquari - Univates, onde atua nos cursos de Letras e Pedagogia.

Maristela Juchum, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS

Possui graduação em Letras pelo Centro Universitário Univates (1993), especialização em Leitura e Ensino Básico pelo Centro Universitário Univates (1998), mestrado em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2009) e doutorado em Letras, Especialidade em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). É coordenadora de área do Núcleo de Letras do Pibid/UNIVATES. É professora de Língua Portuguesa da Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES/RS.

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Published

2019-07-15

How to Cite

Aldrovandi, M., Keller, G., Bublitz, G. K., & Juchum, M. (2019). O ensino de língua portuguesa como língua adicional: uma experiência com unidades didáticas. Linguagens & Cidadania, 20. https://doi.org/10.5902/1516849234420