Inglês na escola técnica: perfil dos participantes e proposta de aprendizagem em ambiente virtual
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849228048Palavras-chave:
Social practice, Virtual Learning Space, Foreign LanguagesResumo
This article describes some activities realized in a research project “Language Multimedia Laboratory: contexts, activities and social practices of technical and undergraduate students at a Federal Institute of Science and Technology – Campus Santo Augusto - RS”. Based on a previous analysis of data collected by unstructured questionnaires, we identified the participants’ profile and described a design proposal for a learning virtual space to students to practice the use of foreign languages. The main purpose of elaborating a virtual learning space is to promote language acquisition through virtual interaction with other students by the use of digital technologies, since most of students in this institution have few language background and knowledge, showing high level of difficulties in language learning. As a consequence, we hope that students can practice foreign languages by interacting through the virtual learning space and that pedagogical material can be implemented according to students interest and professional necessity.
Downloads
Referências
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética e criação verbal. SP: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.
BEHAR, P. A. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. A busca pela dimensão afetiva em ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 204-205
BHATIA, V. K. Worlds of written discourse. New York: Continuum, 2004. p. 3-81.
BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez Editora, 2005. p. 9-68.
BAZERMAN, C. PRIOR, P. Introduction. In: BAZERMAN, C.; PRIOR, P. (Org.). What writing does and how it does it: an introduction to analyzing texts and textual practices. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p. 01-10.
FAIRCLOUGH, N. Semiotic aspects of social transformation and learning. In: ROGERS, R. (Org.). An introduction to critical discourse analysis in education. London:Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 2004. p. 225-236.
HYLAND, K.Genre pedagogy: language, literacy and L2 writing instruction. Journal of Second Language Writing. v. 16, p. 148-164, 2007.
LOPES, J. J. A introdução da informática no ambiente escolar. Site Clube do professor, 2004. Disponível em: http://www.clubedoprofessor.com.br/artigos/artigojunio.pdf. Acesso em: dez. 2010.
MEURER, J. L. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola editorial, 2005.
MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. Introdução. In: MEURER, J. L; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros textuais e práticas discursivas: Subsídios para o ensino da linguagem. Bauru, SP: EDUSC, p. 9-14, 2002.
MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D.; BONINI, A. (Org.). Gêneros: teorias, métodos e debates. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. 296 p.
MOTTA-ROTH, D. Para ligar a teoria à prática: roteiro de perguntas para orientar a leitura/análise crítica de gênero. In: MOTTA-ROTH, D.; CABANAS, T.; HENDGES, G. R. (Org.). Análise de textos e de discursos: relações entre teorias e práticas, 2. ed. Santa Maria: PPGL – Editores, 2008a.
MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada. v. 24, n. 2, São Paulo, 2008b. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-44502008000200007&script=sci_arttext. Acesso em: nov. 2009.
MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A.M.; GAYDECKA, B.; BRITO, K.S. (Org.). Gêneros textuais: Reflexões e ensino. 2. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006. p. 145-163.
MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. O conceito de estrutura potencial do gênero de Ruqaya Hasan. In: MEURER, M.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros, teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola editorial, 2005b.
MOTTA-ROTH, D.; REIS, S. C.; MARSCHALL, D . O gênero página pessoal e o ensino de produção textual em inglês. In: Júlio Cesar de Araújo. (Org.). Internet e Ensino. 1 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
PAIVA, V.L.M. (Org). Interação e aprendizagem em ambiente virtual. Belo Horizonte, MG: Faculdade de Letras, UFMG, 2001a.
PAIVA, V.L.M. (Org). Aprendendo inglês no ciberespaço. In: PAIVA, V. L. M.O. (Org). Interação e aprendizagem em ambiente virtual. Belo Horizonte, MG: Faculdade de Letras, UFMG, p. 270-305, 2001b.
PAIVA, V.L.M. (Org). Diários online na aprendizagem de língua inglesa mediada por computador. In: MARI, H. et al. (Org.). Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo Horizonte, 1999. p. 359-378. Disponível em: http://www.veramenezes.com/diarios.htm. Acesso em: maio de 2008.
REIS, S.C. Do discurso à prática: textualização de pesquisas sobre ensino de inglês mediado por computador, Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2010.
REIS, S.C. O bate-papo educacional: um gênero potencial para práticas sociais e atividades pedagógicas a distância. Linguagens & Cidadania, v. 6, p. 1-16, 2006. Disponível em: http://jararaca.ufsm.br/websites/l&c/download/Artigos/L&C_2S_06/SuzanaL&C2006.pdf. Acesso em: out. 2006.
REIS, S.C. O chat como um gênero privilegiado para o ensino colaborativo de língua inglesa. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS (SIGET), 3., 2005, Santa Maria, Anais..., Santa Maria:Universidade Federal de Santa Maria, RS, v.1, n.1, p. 1-12, 2005.
REIS, S.C. A intervenção pedagógica do professor em contextos diferenciados: a oferta de andaimes na aula de inglês presencial e a distância. Dissertação. Instituto de Estudos da Linguagem, IEL, Unicamp, Campinas, SP, 2004.
SWALES, J. M. Research genres: exploration and applications. New York: Cambridge University Press, 2004.
TAJRA, S. F. Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. Capacitação de professores. São Paulo: Érica, 2008. p. 106-108.
TICKS, L.K. (RE) Construção de concepções práticas pedagógicas e identidades por professoras de inglês pré e em serviço. 2008. 329f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2008.