Aspectos basilares do interacionismo sociodiscursivo: conceitos vygotskyanos revisitados
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849223850Palavras-chave:
Socio-Discursive Interactionism, Vygotsky, Social activities, Language, InteractionResumo
In this paper, we will revisit some Vygostkian concepts which underpin the theoretical framework of Socio-Discursive Interactionism (SDI), proposed by Bronckart. From a resumption of studies on Vygotsky about higher mental processes, we will seek to understand the relevance of social relations for language acquisition and, from this, for human psychological development, for their insertion on social activities, and, consequently, for their citizenship education.Downloads
Referências
BRONCKART, J. P. Os gêneros de texto e os tipos de discurso como formatos das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: Atividade de linguagem, discur-so e desenvolvimento humano. MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. L. M. (Trads. e Orgs.). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2006.
MACHADO, A. R. Colaboração e crítica: possíveis ações do linguista na atividade educacional. In: Linguagem e educação: o ensino e a aprendizagem de gêneros textuais. TARDELLI, L. S. A.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (Orgs). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo. Scipione, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Trad. CAMARGO, J. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VYGOTSKY, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Pau-lo: Ícone; EDUSP, 1988.