Aspectos basilares do interacionismo sociodiscursivo: conceitos vygotskyanos revisitados

Autores

  • Marcia Cristina Corrêa Universidade Federal de Santa Maria
  • Karoline Rodrigues de Melo Universidade Federal de Santa Maria https://orcid.org/0000-0003-0512-9164
  • Vanessa Bianchi Gatto Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849223850

Palavras-chave:

Socio-Discursive Interactionism, Vygotsky, Social activities, Language, Interaction

Resumo

In this paper, we will revisit some Vygostkian concepts which underpin the theoretical framework of Socio-Discursive Interactionism (SDI), proposed by Bronckart. From a resumption of studies on Vygotsky about higher mental processes, we will seek to understand the relevance of social relations for language acquisition and, from this, for human psychological development, for their insertion on social activities, and, consequently, for their citizenship education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marcia Cristina Corrêa, Universidade Federal de Santa Maria

Professora de Letras pela Universidade Federal de Santa Maria

Karoline Rodrigues de Melo, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2015)

Vanessa Bianchi Gatto, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Letras pela Univerisdade Federal de Santa Maria

Referências

BRONCKART, J. P. Os gêneros de texto e os tipos de discurso como formatos das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: Atividade de linguagem, discur-so e desenvolvimento humano. MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. L. M. (Trads. e Orgs.). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2006.

MACHADO, A. R. Colaboração e crítica: possíveis ações do linguista na atividade educacional. In: Linguagem e educação: o ensino e a aprendizagem de gêneros textuais. TARDELLI, L. S. A.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (Orgs). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo. Scipione, 2000.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Trad. CAMARGO, J. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Pau-lo: Ícone; EDUSP, 1988.

Downloads

Publicado

2016-09-06

Como Citar

Corrêa, M. C., Melo, K. R. de, & Gatto, V. B. (2016). Aspectos basilares do interacionismo sociodiscursivo: conceitos vygotskyanos revisitados. Linguagens & Cidadania, 14(1). https://doi.org/10.5902/1516849223850