Forgotten writings: about Quatro-olhos, by Renato Pompeu, and a reminder of Kant
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X75170Keywords:
Memory, Forgeting, Origins, Brazilian military dictatorshipAbstract
The traces of memory have been printed along with the lines of writing since the first texts. However, that same line is also moved by another force that may fragment it, build blanks around it or even take it to the edges of impossible: forgetting. We don’t refer to the other side of memory, its opposing form or counterpart, but to something that, in filling memory with empty spaces, makes it possible. In literature, there are texts moved mostly by the forces of memory – such as diaries and testimonies. We should ask, on the other hand, what forms texts moved by forgetting could take. Texts which, incapable of assessing the past, come from absences, empty spaces, abysses of memory. Thus, texts that come from the impossibility of remembrance. In order to search for answers for this question, we will recur to two manifestations of this writing of forgetting: a note that Immanuel Kant wrote to himself to remind him of forgetting a former butler, and the novel Quatro-olhos, by Renato Pompeu, written during the harshest times of Brazilian military dictatorship.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução Paulo Neves. São Paulo, Ed. 34, 1998.
GUIMARÃES, César. Imagens da memória: entre o legível e o visível. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1997.
POMPEU, Renato. Quatro-olhos. São Paulo: Ed. Alfa-omega, 1976.
PROUST, Marcel. Uma entrevista com Marcel Proust. Trad. Guilherme Ignácio da Silva. In: PROUST, Marcel. Em busca do tempo perdido: no caminho de Swann. Tradução Mario Quintana. São Paulo: Globo, 2006.
WEINRICH, Harald. Lete: arte e crítica do esquecimento. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).

