Narration and Memory: The Heritage of Evangelina in Azul-Corvo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X63299

Keywords:

Adriana Lisboa, Contemporary narrator, Memory, Identity, Brazilian civil-military regime

Abstract

This study aims to understand the narrator in the novel Azul-Corvo (2010). Thus, it is necessary to understand how this narrator, who is Evangelina, behaves in front of her with all the work about collecting and organizing memories, these sometimes involving the memory of other characters; we try to perceive how such a process interconnects the intention of the novel to seek totality of the character's identity. To this end, we seek to understand the posture of the contemporary narrator and how it manifests itself in Lisboa's production, in addition to apprehending the treatment of questions about traumatic historical events, such as the Brazilian civil-military regime in 1964. The intention is, therefore, understand how the narrator's contact with this memorialistic universe, the relationships she builds with other characters contribute to the protagonist's final state of wholeness and, consequently, to the way she narrates. As a theoretical-critical basis, studies by Karl Eric Schøllhamer (2011), Theodor Adorno (2012), Jöel Candau (2011), among others, were used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thayná Cavalcante Marques, Universidade Federal de Goiás, Programa de pós-graduação em Letras e Linguística.

Mestranda em Estudos literários, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (PPGLL)-Universidade Federal de Goiás (UFG). É bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Larissa Warzocha Fernandes Cruvinel, Universidade Federal de Goiás, Programa de pós-graduação em Letras e Linguística.

Doutora em Letras e Linguística (Estudos Literários) pela Universidade Federal de Goiás, onde atua como professora de Literatura Brasileira e Estágio do Português nos cursos de Letras: Português e Bacharelados. Professora da área de Estudos Literários do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da FL/UFG.  

References

ADORNO, Theodor. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: Notas de literatura I. Trad. Jorge de Almeida. 2. ed. São Paulo: Duas cidades; Editora 34, 2012.

BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2011.

COMISSÃO NACIONAL DA VERDADE. Disponível em: < http://www.cnv.gov.br/>. Acesso: 15 de nov. de 2019.

DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Rio de Janeiro: Horizonte, 2012.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Memória, história, testemunho. In: ____. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

GINZBURG, Jaime. O narrador na literatura brasileira contemporânea. Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, São Paulo, n. 2, p. 199-221, 2012.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 1990.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Laurent Léon Schaffter. 2. ed. São Paulo: Vértice, 1990.

LISBOA, Adriana. Azul-Corvo. Rio de Janeiro: Rocco, 2010.

SARLO, Beatriz. Cultura da memória e guinada subjetiva. Trad. Rosa Freire D’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SCHØLLHAMER, Karl Eric. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma – a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psic. Clin., Rio de Janeiro, vol.15, n.2, 2003.

Published

2021-01-31

How to Cite

Marques, T. C., & Cruvinel, L. W. F. (2021). Narration and Memory: The Heritage of Evangelina in Azul-Corvo. Literatura E Autoritarismo, (36). https://doi.org/10.5902/1679849X63299