Discursive Event in Mafalda: Memory Echoes of the azos-Cycle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X63298

Keywords:

Memory, Discursive Event, Founding Discourse, Mafalda

Abstract

In the light of the French Discourse Analysis, this article proposes reflections about the role of "memory in “discursive event” which is set in the saying way of the protagonist of Argentinean comic strips - Mafalda. Thus, from the conception of a discursive event as the "encontro de uma atualidade e uma memória" (PÊCHEUX, 2008, 17), we have undertaken our gesture of reading dividing the research into three moments: in the first one, we describe the historical event Cordobazo. In the second part, we discuss about memory and also about the founding discourse, and in the third, we present our gesture of reading considering the corpus formed by the comic strip originally published in the same magazine’s edition where is reported the historical event. In concluding the analysis, we observe that Mafalda's political-ironic discourse contributes to the stabilization of the senses produced by the discursive event as memory unites the linguistic process (set in the suffix -azo) with the historical event.

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Author Biography

Luciane Botelho Martins, Prefeitura Municipal de Rio Grande

Doutora em Letras pela UFPel (2020), realizou sua investigação (Doutorado Sanduíche) na Universidade de Buenos Aires - UBA. É Mestra em Letras pela UCPel (2015), pedagoga e graduada em Letras Português Inglês, ambas pela Universidade Federal do Rio Grande (2015 e 2001 respectivamente), possui Pós-graduação em Pedagogia Gestora pela UNIVEST - Lages (2003) e Pós-graduação em Linguística e Ensino de Língua Portuguesa - Furg (2014). Atuou como professora substituta da Universidade Federal de Pelotas, na área de Linguística e Língua Portuguesa. Atualmente é professora de anos iniciais pela Prefeitura Municipal de Rio Grande. Foi professora pesquisadora no curso Letras Espanhol (modalidade EaD) da UFPel, onde atuou nas disciplinas de Linguística Geral I e II e Produção da Leitura e da Escritura. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem. Em 2013 participou do PDPI (Programa de Aperfeiçoamento de Professores de Língua Inglesa) pela Loyola University of Chicago, como bolsista pela Fulbright. Também é membro do LEAD - Laboratório de Estudos em Análise do Discurso de filiação pecheuxtiana (desde 2014), onde realiza pesquisas voltadas ao estudo dos sentidos produzidos em materialidades, compostas por diferentes linguagens.

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Published

2021-01-31

How to Cite

Martins, L. B. (2021). Discursive Event in Mafalda: Memory Echoes of the azos-Cycle. Literatura E Autoritarismo, (36). https://doi.org/10.5902/1679849X63298