On the Margins of Essay Reflection, the “Insular Subject” Trying to Keep afloat Among Scars of History
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X61914Keywords:
Alterity, Subjectivity, Travel, Landscape, Comparative Literature.Abstract
This work addresses the construction of otherness through the landscape in works related to geographical displacement in paths permeated by contexts of violence and authoritarianism at the end of the 20th century, produced by Claudio Magris: Danube and Microcosmos. Based on travel literature scholars (Monga and Ette), as well as theorists such as Collot and Jullien, for whom landscape mediates diversity and translates subjectivity, Magris' work shows the image of a man fragmented in the face of the setbacks of history, and whose exit corresponds to a search for “desubjectivation”. Far from being a minor genre, travel literature is fundamental to current literary studies, where the action of rethinking oneself and knowing how to live together are resources capable of effectively transforming an increasingly transnational world, where, as Kristeva warns, it is imperative that each individual recognizes the “foreigner” who lives in himself.
Downloads
References
ALMEIDA, Paulo Roberto de. As duas últimas décadas do século XX: fim do socialismo e retomada da globalização. In: Saraiva, José Flávio Sombra. História das relações internacionais contemporâneas: da sociedade internacional do século XIX à era da globalização. São Paulo: Saraiva, 2008, p. 253-316.
COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2013.
ETTE, Ottmar. Literatura en movimiento: espacio y dinámica de una escritura transgresora de fronteras en Europa y América. Madri: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2008.
FEITOSA, Marcia Manir Miguel. Sophia e a poética do mar em Portugal: o espaço do lugar. In: NEGREIROS, Carmen. LEMOS, Masé. ALVES, Ida. (Orgs.). Literatura e paisagem em diálogo. Rio de Janeiro: Makunaima, 2012, p. 193-210.
JULLIEN, François. Connivence (vs connaissance). In: ______. Vivre de paysage ou l’impensé de la raison. Paris: Gallimard, 2014, p. 211-243.
KRISTEVA, Julia. Nous, étrangers à nous-mêmes. Paris: Gallimard, 1988.
LEMUS, Víctor Manuel Ramos. En el cambiante espejo de las aguas. Literatura y viaje en El Danubio, de Claudio Magris. In: Contingentia, vol. 7, nº 2, ago-dez 2019.
LIMA, Sílvio. Ensaio sobre a essência do ensaio. Coimbra: Armênio Amado, 1944.
LUKÁCS, Georg. Posfácio. In: GOETHE, Johann Wolfgang von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. São Paulo: Editora 34, 2009.
MAGRIS, Claudio. Danúbio. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
MAGRIS, Claudio. Microcosmos. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MOISÉS, Massaud. O ensaio. In: ______. A criação literária: prosa. São Paulo: Cultrix, 1983, p. 221-241.
MOISÉS, Massaud. Mapping the journey/Translating the world. In: ______ (Org.). Annali d’Italianistica: Hodoeporics Revisited/Ritorno all’odeporica. Vol. 21. Chapel Hill: University of North Carolina, 2003.
MONTAIGNE, Michel de. Ensaios (vol. 2). São Paulo: Nova Cultural, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).