The Look and Construction of the Meaning in Nobody killed Suhura, by Lília Momplé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X61848

Keywords:

Lília Momplé, Suhura, Mikhail Bakhtin, Look, Image

Abstract

This work presents an analysis of the short story “Nobody killed Suhura” by Mozambican writer Lília Momplé. Starting from an analytical approach that pursues the procedures of construction of meaning, the present text aims to present the problem of looking and image as elements of the configuration of the elements of repression and subordination present in the context of Portuguese colonization in Mozambique. The reading will be developed with a strict focus on language procedures, although a theoretical background inspired by the problem of the axiological dimension of authorial awareness is noticeable, especially with regard to style problems, which requires us to recognize Mikhail Bakhtin's contribution in this regard, mainly in essays in which the problem is addressed in Estética da criação verbal (2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Oliveira Kubernat, Universidade Regional do Cariri

É acadêmico do curso de Licenciatura em Letras (Português-Inglês), na Universidade Regional do Cariri. Participa, como aluno-pesquisador, do Núcleo de Estudos de Teoria Linguística e Literária (Netlli) e Behetçoho - Núcleo de Pesquisa em Cultura Popular, desenvolvendo estudos a partir do contributo teórico de Mikhail Bakhtin, no primeiro, e de Canclini, Sartriani e Ayala, no segundo. Suas áreas de interesse são as formas poéticas da tradição popular e a literatura africana.

Edson Soares Martins, Universidade Regional do Cariri

Edson Soares Martins possui graduação (1996), mestrado (2001) e doutorado (2010) em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (PPGL). Concluiu estágio pós-doutoral junto ao PROLING-UFPB. Atualmente é Professor Associado (Referência O) de Literatura Brasileira, na Universidade Regional do Cariri (URCA) e professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Letras, na mesma IES, sendo o atual coordenador do curso. Tem experiência na área de Literatura, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura brasileira, poesia, conto oral popular, além de estudar, à luz da contribuição teórica bakhtiniana, a narrativa curta moderna e contemporânea e as formas da estética oral popular. Também manifesta crescente interesse pelas literaturas africanas. Editor-geral de Macabéa - Revista Eletrônica do Netll e Editor-Adjunto de Miguilim - Revista Eletrônica do Netlli.

References

ACHEBE, Chinua. Morning Yet on Creation Day. London: Heinemann, 1975.

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da Criação Verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAMISILE, Sunday Adetunji. A influência do conceito do universalismo e pós-colonialismo na literatura africana contemporânea. Babilónia - Revista Lusófona de Línguas, Culturas e Tradução, Lisboa, vol. 9, n. 8, 2010, p. 27-47.

CABALO, José Luís de Oliveira. Moçambique: Identidades, Colonialismo e Libertação. 2007. Tese (Doutorado – Programa de Antropologia Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2007.

CHINWEIZU et al. Towards the Decolonization of African Literature. Enugu: Fourth Dimension, 1980.

EKWENSI, Cyprian. African Literature. Magazine, Lagos, n. 83, Dec. 1964, p. 85-96.

LÍLIA MOMPLÉ in Infopédia. Porto: Porto Editora, 2003-2020. Disponível em: https://www.infopedia.pt/$lilia-momple.

MOMPLÉ, L. Ninguém matou Suhura. 3. ed. Maputo: Edição da Autora, 2007.

Published

2021-08-12

How to Cite

Oliveira Kubernat, C., & Soares Martins, E. (2021). The Look and Construction of the Meaning in Nobody killed Suhura, by Lília Momplé. Literatura E Autoritarismo, (37). https://doi.org/10.5902/1679849X61848