Free, the book is born: reflections on the fictionality of the memory of barbarism in A girl is lost in her century looking for her father, by Gonçalo M. Tavares

Authors

  • Constance von Krüger Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X42362

Keywords:

Literatura, Barbárie, Memória, Gonçalo M. Tavares

Abstract

This article intends to articulate a theoretical argumentation about memory and fiction from elements commonly listed in the years after the war. The theoretical scope, in general lines, starts from Walter Benjamin’s concept of catastrophe; from Theodor Adorno’s fundamental aporia about poetry after Auschwitz; and from Hannah Arendt’s power of novelty as a way of resistance. For verification purposes of the theoretical articulation, the ethical and aesthetic power, in the contemporary days, is recognized. This can be verified by the literary example in this article: Gonçalo M Tavares’ romance Uma menina está perdida no seu século à procura do pai (2015).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Constance von Krüger, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Teoria da Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da UFMG. Mestre na mesma instituição em Literaturas Modernas e Contemporâneas. Licenciada em Português, pela Faculdade de Letras da UFMG. É vinculada aos estudos da Literatura Portuguesa.

References

ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo e revisão técnica e apresentação de Adriano Correia. 11a. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: ______. Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 114-119.

BENJAMIN, W. Infância em Berlim. In: ______. Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 71-142. (Obras Escolhidas II).

BENJAMIN, W. O Narrador. In: ______. Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 197-221. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet.

BENJAMIN, W. Passagens. Tradução de Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

BENJAMIN, W. Pequenos trechos sobre Arte. In: ______. Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 274-277. (Obras Escolhidas II).

BENJAMIN, W. Prólogo epistemológico-crítico. In: ______. Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 15-47.

CANGI, Adrian. Imagens do horror. Paixões tristes. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). História, memória, literatura: o Testemunho na Era das Catástrofes. Campinas, SP: Ed. da Unicamp, 2003, p. 141-171.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Narração e silêncio: O mutismo da literatura de testemunho (Réplica). Ilustríssima (Folha de São Paulo), 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrissima/il1707201106.htm. Acesso em 14 nov. 2019.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. trad. de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006, p. 29-70.

ISER, Wolfgang. Das Fiktive und das Imaginäre: Perspektiven literarischer Anthropologie. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1993.

MARTINS, Estevão C. de Rezende. O enigma do passado: construção social da memória histórica. Textos de História, v. 15, n. 1/2, p. 35-48, 2007. Disponível em: http://www.unb.br/ih/novo_portal/portal_his/pos_graduacao/arquivos/revista/volume_15_1_e_2/por_partes/textos_de_historia_3.pdf; Acesso em 08 jul. 2009.

MERCADO, Tununa. Testemunha, Verdade e literatura. In: GALLE, Helmut (et al.). (Orgs.) Em primeira pessoa: abordagens de uma teoria da autobiografia. São Paulo: Annablume; FAPESP; FFLCH-USP, 2009, p. 31-36.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Catástrofe, história e memória em Walter Benjamin e Chris Marker: a escritura da memória. In: Seligmann-Silva, Márcio (Org.). História, memória, literatura: o Testemunho na Era das Catástrofes. Campinas, Sp: Ed. da Unicamp, 2003, p. 391-417.

TAVARES, Gonçalo M. Uma menina está perdida no seu século à procura do pai. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, Aby. Der Bilderatlas Mnemosyne. In: ______. Gesammelte Schriften II-I. Editado por Martin Warnke e Claudia Brink. Berlim: Akademie Verlag, 2000. 2. Aufl. 2002. Versão castelhana (de Fernando Checa): Atlas Mnemosyne. Traducción de Joaquim Chamorro Melke. Madrid: Ediciones Akal, 2010.

Published

2020-05-16

How to Cite

von Krüger, C. (2020). Free, the book is born: reflections on the fictionality of the memory of barbarism in A girl is lost in her century looking for her father, by Gonçalo M. Tavares. Literatura E Autoritarismo, (23). https://doi.org/10.5902/1679849X42362