Social identities, standardization and colors: Leninas's trajectory in Admirable New World, by Aldous Huxley

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X40875

Keywords:

Brave new world, Lenina, Social identities, Colors

Abstract

In Brave New World, a dystopian novel by Aldous Huxley, the different castes, in which the society is divided, are identified by the color of their clothing. However, Lenina Crowne, a member of the Beta group, wear pieces of clothing in different colors over the course of the narrative, contradicting the mental control processes in which she was submitted. Therefore, the objective of this article is to investigate Lenina’s characterization, in which, even though going through multiple conditioning processes, the coloring of her clothing might represent an overlapping of the social identities’s streamlining. Our sources consist of authors such as Eva Heller (2013), Jean Chevalier and Alain Gheerbrant (2017), Kathryn Woodward (2000), Pierre Bourdieu (1989) and Stuart Hall (2000; 2015).

Downloads

Author Biographies

Alana Michelli Bof, Universidade de Caxias do Sul

Pós-graduanda em Influência Digital - Conteúdo e Estratégia, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduada em Comunicação Social - Jornalismo, pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). E-mail: lanamichelli@hotmail.com

Roberto Rossi Menegotto, Universidade de Caxias do Sul

Bolsista PROSUC/CAPES no Programa de Doutorado em Letras – Associação Ampla UCS/UniRitter. Mestre em Letras, Cultura e Regionalidade pela Universidade de Caxias do Sul. E-mail: roberto.rmenegotto@gmail.com

References

ADORNO, Theodor. Aldous Huxley e a utopia. In: Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 2001

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. São Paulo: Bertrand Brasil, 1989.

BURKE, Peter. Hibridismo cultural. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2003.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Olympio, 2017.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru, EDUSC, 1999.

FARINA, Modesto. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Edgar Blücher, 1990.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

HILÁRIO, Leomir Cardoso. Teoria crítica e literatura: a distopia como ferramenta de análise radical da modernidade. Anuário de literatura, Florianópolis, v.18, n. 2, p. 201-215, 2013.

SHAKESPEARE, William. A tempestade. São Paulo: 1996. Melhoramentos.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2020-02-15

How to Cite

Bof, A. M., & Rossi Menegotto, R. (2020). Social identities, standardization and colors: Leninas’s trajectory in Admirable New World, by Aldous Huxley. Literatura E Autoritarismo, (34). https://doi.org/10.5902/1679849X40875