A gift for the future: contemporary dystopia and its intersections with postmodern experience
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X39202Keywords:
Dystopia, Postmodernity, LiteratureAbstract
The advent of modernity and the break with the tradition led to a series of transformations, as well as new ways of conceiving the world. The tradition left the scene, but it took all its solidity and the structures that, until then, had kept the world in its course. The results of modernity and everything that we live today integrate this unusual experience which we call postmodernity. In this path of discovery, the literature persists as one of the main means to expose human’s expression and to promote society transformation. Considering the importance of understanding these phenomena, the present article aims to study contemporary dystopian literature as one of the genres that privileges the postmodern experience through its critique and the reflection of the problems of this troubled time, thus we sought theoretical contribution in the works of Bauman (2001), Harvey (2008), Gregory Claeys (2013) (2017), Baccolini e Moylan (2003), Santos (2004) and Debord (2005).Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Trad. de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2000.
BAUMAN, Zygmunt. Arte da vida. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
BAUMAN, Zygmunt. Retrotopia. Trad. de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
BACCOLINI, Raffaella & Tom MOYLAN (eds). Dark Horizons: Science Fiction and the Dystopian Imagination. London: Routledge, 2003.
BERMAN, Marshall. Tudo o que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1982. Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2009.
BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451. Trad. de Cid Knipel. Prefácio de Manuel Costa Pinta. –2ª ed. São Paulo: Globo, 2012.
BOSI, Alfredo. Narrativa e resistência. In: Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002, p. 118-135.
BOOKER, M. Keith. The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. Westport, Conn: Greenwood, 1994.
COLLINS, Suzanne. Jogos Vorazes. Trad. de Alexandre D’Elia. Rio de Janeiro: Rocco Jovens Leitores, 2010.
CLAEYS, Gregory. Dystopia: A Natural History. United Kingdom: Oxford University Press, 2017.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: 2003. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/socespetaculo.pdf. Acesso em: 28. Jun. 2015.
HARVEY, David. A condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola. 2008.
HUXLEY, Aldous. Admirável mundo novo. Trad. de Lino Vallandro, Vidal Serrano. 22ª ed. São Paulo: Globo, 2014.
PINTO, Manuel da Costa. Prefácio. In: BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451. Trad. de Cid Knipel. Prefácio de Manuel Costa Pinta. 2ª ed. São Paulo: Globo, 2012.
SANTOS, Jair Ferreira dos. O que é pós-moderno. São Paulo: Brasiliense, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).