Corporatopia and caostopia: the dystopian spaces in Margaret Atwood's MaddAddam trilogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X38419

Keywords:

Dystopia, Margaret Atwood, MaddAddam Trilogy

Abstract

From the perspective of the dystopian studies (BARTON, 2016; CAVALCANTI, 2003; CLAEYS, 217; MOYLAN 2003), we present an analysis of the dystopian spaces in the MaddAddam trilogy (2003, 2009, 2013), by the Canadian author Margaret Atwood. Based on the analysis, we propose that the trilogy presents a corporativist dystopia, extrapolating certain negative aspects of the capitalistic economic system, to depict a society controlled by corporations and whose dwelling spaces, be that of the elite or the of the unprivileged classes, are both dystopic, although each space presents different characteristics. We conclude that, the kind of control and violence against people in this fictional society, being expressed in different ways ultimately serves to the interests of a small corporate elite in the trilogy that values profit above any moral or ethical standards. Thus, the work has a critical potential in the dialogue with our historical society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Fortunato, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Possui graduação em Letras (Inglês) pela Universidade Federal de Alagoas (2016) e Mestrado em Letras (Estudos Literários) também pela Universidade Federal de Alagoas. Atualmente é doutorando em Letras (Estudos Literários), também pela Universidade Federal de Alagoas e bolsista da CAPES.

Ildney Cavalcanti, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Possui Licenciatura em Letras Português e Inglês, pela Universidade Federal de Alagoas (1985); Mestrado em Letras-Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (1988); Doutorado em English Studies, pela University of Strathclyde (1999); e Pós-doutorado pela University of Cardiff (2012). Atualmente é professora associada 4 da Universidade Federal de Alagoas, onde atua no Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística, vinculado à Faculdade de Letras; e coordena o grupo de pesquisa Literatura e Utopia. Participa do GT A Mulher na Literatura, da Anpoll, e é associada à Abrapui. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Estudos de Gênero, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos de gênero, utopia, estudos da utopia, distopia e literatura no ensino de inglês

References

ATWOOD, Margaret. Oryx and Crake. New York: Anchor Books, 2003.

ATWOOD, Margaret. Oryx e Crake. Tradução Lea Viveiros de Castro. Rio de. Janeiro: Rocco, 2004.

ATWOOD, Margaret. The Year of the Flood. New York: Anchor Books, 2009.

ATWOOD, Margaret. O Ano do Dilúvio. Tradução Márcia Frazão. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

ATWOOD, Margaret. MaddAddam. New York: Anchor Books, 2013.

BARTON, Riven. Dystopia and Promethean Nightmare. In: DEMERJIAN, Louisa MacKay (Ed.). The Age of Dystopia: Our Genre, Our Fears, and Our Future. Cambridge: Newcastle upon Tyne, 2016, p. 5-18.

BURGESS, Anthony. Laranja Mecânica. Tradução Nelson Dantas. Rio de Janeiro: Arte Nova, 1972.

CAVALCANTI, Ildney. A Distopia Feminista Contemporânea: Um Mito e Uma Figura. In: BRANDÃO, Izabel; MUZART, Zahidé (Org.). Refazendo Nós – Ensaios Sobre Mulher e Literatura. Florianópolis: Mulheres, 2003, p. 337-360.

CLAEYS, Gregory. Dystopia: A Natural History. Oxford: Oxford University Press, 2017.

MOYLAN, Tom. "The Moment is Here ... and It's Important": State, Agency, and Dystopia in Kim Stanley Robinson's Antarctica and Ursula K. Le Guin's The Telling. in: BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom (Org.). Dark Horizons: Science Fiction and the Dystopian Imagination. Nova York, London, Routledge, 2003, p. 135-154.

MOYLAN, Tom. Distopia: Fragmentos de um Céu Límpido. Edição de Ildney Cavalcanti e Felipe Benicio. Tradução Felipe Benicio, Pedro Fortunato, Thayrone Ibsen. Maceió: Edufal, 2016.

ORWELL, George. 1984. Tradução: Heloísa Jahn e Alexandre Hubner. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

RAO, Eleonora. Home and Nation in Margaret Atwood's Later Ficion. In: HOWELLS, Coral Ann (Ed.). The Cambridge Companion to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, p. 100-113.

ROBOCOP. Direção: Paul Verhoeven, Produção: Arne Schmidt, Estados Unidos: Metro-Goldwyn-Mayer; Orion Pictures, 1987. (102 min), son., color.

VIALS, Chris. Margaret Atwood's Dystopic Fiction and the Contradictions of Neoliberal Freedom. Textual Practice, Connecticut, v. 29, n. 2, p. 235-254, 2015.

ZAMYATIN, Yevgeny. Nós. Tradução Gabriela Soares. São Paulo: Aleph, 2017.

Published

2019-10-29

How to Cite

Fortunato, P., & Cavalcanti, I. (2019). Corporatopia and caostopia: the dystopian spaces in Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy. Literatura E Autoritarismo, (22). https://doi.org/10.5902/1679849X38419