Witness in and out: violence, trauma and memory in Martyrs (2008)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X38251

Keywords:

Martyrs, Images of violence, Horror movie, Imaginary, Gilbert Durand

Abstract

This paper proposes to discuss the relationship between pleasure and viewer’s horror in the face of violence imaginary representation in the French-Canadian film Martyrs (2008), directed and written by Pascal Laugier. This movie belongs a new generation of French horror films that are characterized by the extreme violence and scripts that avoid clichés. However, these movies sometimes fall unreasonably into the gratuitous violence representation and other structural plot problems. From this perspective, it is analyzed how Martyrs construction contributes for the diffusion of the debate on violence, trauma and memory in cultural productions. As a theoretical contribution, in order to analyses the imaginary elements that compose the movie, we base our studies into the Gilbert Durand researches on anthropological structures of the imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silas Rodrigues Machado, Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, PR

Mestre em Literatura Comparada (PPGLC) pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

Antonio Rediver Guizzo, Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, PR

Professor do Programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada (PPGLC) da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

Fernando Mesquita de Faria, Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, PR

Professor do Programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada (PPGLC) da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

References

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela Memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

KEHL, Maria Rita. Televisão e violência do imaginário. In KEHL, Maria Rita; BUCCI, Eugênio. Videologias: ensaios sobre televisão. São Paulo: Boitempo, 2004, p. 87-106.

LOMBARDI, Kátia Hallak. Fotografias de conflito: o que permanece? Discursos fotográficos, Londrina, v. 7, n. 11, p. 14-32, 2011.

MORIN, Edgar. O Homem e a Morte. Mem Martins: Publicações Europa-América, 1988.

RAMARI, Thiago Henrique. A violência na berlinda: o counter-cinematic de Michael Haneke. In Encontro Nacional de Pesquisa em Comunicação e Imagem, 2014, Londrina. Anais. 2014.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SONTAG. Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

STRONGOLI, Maria Thereza de Queiroz Guimarães. Encontros com Gilbert Durand: Cartas, Depoimentos e Reflexões sobre o imaginário. in: PITTA, Danielle Perin Rocha (org.). Ritmos do Imaginário. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2005.

Unseen Holocaust. Direção: IMC Vision. EUA, 2014. 78 min.

Martyrs. Direção: Pascal Laugier. The Weinstein Company. França/Canadá, 2008. 99 min.

Martyrs. Direção: Kevin Goetz, Michael Goetz. Anchor Bay Films. EUA, 2015. 86 min.

Published

2019-10-29

How to Cite

Machado, S. R., Guizzo, A. R., & Faria, F. M. de. (2019). Witness in and out: violence, trauma and memory in Martyrs (2008). Literatura E Autoritarismo, (22). https://doi.org/10.5902/1679849X38251