Redundancy as an aesthetic element in the testimony: Soledad in Recife (novel) and Ausênc'as (photo essay)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X35453

Keywords:

Redundancy, Testimony, Memory, Trauma, Resistance, Aesthetic

Abstract

This study is based on bibliographical research and analysis of the works Soledad in Recife, novel by Urariano Mota, and Ausênc’as, photographic essay by Gustavo Germano. The hypothesis is that redundancy can be a viable category for the analysis of artistic productions, particularly those of a testimonial nature. To this end, we propose to show how redundancy operates in these productions not only as a resource of language, but, above all, as creative artifice. In considering redundancy as a key concept the analysis developed is based on three fundamental aspects: first, these productions are built on the basis of the notion of hiatus, a condition that permeates all the constituent dimensions of the materials analyzed in the corpus; second, the functions of redundancy within the testimonial or testimonial text; third, the idea that the memory of the insurgency, even after the insurgent’s physical perishing, prevails as a possibility of questioning of state violence, as well as the ethical and political uses of this memory.

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Author Biographies

Ana Júlia Lacerda, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Graduada em Letras (Habilitação Língua Francesa) na Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas do Instituto de Letras e Comunicação - ILC da Universidade Federal do Pará - UFPA. Graduanda de Letras Língua Portuguesa pela UFPA. Possui Formação no Ensino de Português como Língua Estrangeira - LE. Pós-Graduada Lato Sensu em Metodologia no Ensino de Língua Portuguesa e Estrangeira pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER. Mestranda em Letras (Estudos Literários) pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da UFPA

Tânia Sarmento-Pantoja, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Doutora em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora de Literatura Portuguesa na Faculdade de Letras (Campus Guamá) da Universidade Federal do Pará e também do Programa de Pós-Graduação em Letras (Campus Guamá) e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Cidades, Territórios e Identidades (Campus Abaetetuba), na mesma instituição. É bolsista produtividade em pesquisa (CNPQ).

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Published

2019-08-25

How to Cite

Lacerda, A. J., & Sarmento-Pantoja, T. (2019). Redundancy as an aesthetic element in the testimony: Soledad in Recife (novel) and Ausênc’as (photo essay). Literatura E Autoritarismo, (21). https://doi.org/10.5902/1679849X35453

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