Redundancy as an aesthetic element in the testimony: Soledad in Recife (novel) and Ausênc'as (photo essay)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X35453Keywords:
Redundancy, Testimony, Memory, Trauma, Resistance, AestheticAbstract
This study is based on bibliographical research and analysis of the works Soledad in Recife, novel by Urariano Mota, and Ausênc’as, photographic essay by Gustavo Germano. The hypothesis is that redundancy can be a viable category for the analysis of artistic productions, particularly those of a testimonial nature. To this end, we propose to show how redundancy operates in these productions not only as a resource of language, but, above all, as creative artifice. In considering redundancy as a key concept the analysis developed is based on three fundamental aspects: first, these productions are built on the basis of the notion of hiatus, a condition that permeates all the constituent dimensions of the materials analyzed in the corpus; second, the functions of redundancy within the testimonial or testimonial text; third, the idea that the memory of the insurgency, even after the insurgent’s physical perishing, prevails as a possibility of questioning of state violence, as well as the ethical and political uses of this memory.Downloads
References
ANDRADE, Paulo. Torquato Neto – uma poética de estilhaço. São Paulo: Annablume, 2002.
BOSI, Alfredo. Narrativa de resistência. In: Literatura e Resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
BRAGA, Rafael Giurumaglia Zincone. Parabolicamará: redundância e inovação na infomaré televisiva da Tropicália. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 316-333, set./dez. 2018
FIORIN, José Luiz. Figuras de retórica. Editora Contexto. 2014.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.
GERMANO, Gustavo. Ausenc’as. São Paulo, 2015.
GINZBURG, Jaime. A interpretação do rastro em Walter Benjamin. In: SEDLMAYER, Sabrina e GINZBURG, Jaime (Org.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2012
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2003.
LEVI, Primo. É isto um homem? Rio de Janeiro: Rocco, 1988.
MALDONADO, Gabriela. CARDOSO, Marta Rezende. O trauma psíquico e o paradoxo das narrativas impossíveis, mas necessárias. Psicol. clin. vol. 21 no.1 Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010356652009000100004&script=sci_arttext&tlng=e
MOTA, Virgínia. Um caso fotográfico. Cadernos Benjaminianos , v. 9, (2015) p. 50-64. Disponível em http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/8578
MOTA, Urariano. Soledade no Recife. Boitempo Editorial. 1ª edição. São Paulo, 2009.
PADRÓS, Enrique Serra. Memória e Esquecimento Das Ditaduras De Segurança Nacional: os Desaparecidos Políticos. História em revista. Pelotas, RS. Vol. 10 (dez. 2004). Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/164671/000529923.pdf?sequence=1
PIGNATARI, Décio. Informação, linguagem, comunicação. São Paulo: Cultrix, 1981.
RITONDELE, Claudionor Aparecido. Um estudo de redundância. São Paulo, 2009.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma – a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psic.clin., rio de janeiro, vol.15, n.2, p.x – y, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652008000100005
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Imagens precárias: inscrições tênues de violência ditatorial no Brasil. Estudos de Literatura Contemporânea (Brasilia), volume 1, 2014, n. 43. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/elbc/n43/02.pdf
SERRA, Alice Mara. “O traço da origem e o traço do traço: Benjamin e a arqueologia da Spur. Cadernos Benjaminianos, n. 4, Belo Horizonte, ago-dez. 2011, pp. 01-11
SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Para uma crítica do realismo traumático. Revista Soletras. [on-line]. Edição 23. Rio de Janeiro: UERJ, 2012. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/3801/2634
TOLEDO, Paulo César de. Catatau: um “romance de protesto” barroco e carnavalizado. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Literatura Brasileira, Universidade de São Paulo: São Paulo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).