The genius’ drama in the metaphysics of the schopenhauer’s beautiful: his highest expression in "Torquato Tasso" by Goethe

Authors

  • Iasmim Martins Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179378633937

Keywords:

Genius, Contemplation, Drama

Abstract

To Schopenhauer, a genius is characterized by the surplus of the faculty of knowing, which allows these individuals to have immediate access to the Idea through the intuitive contemplation, while a pure being of the knowledge. However, this potentiality amplifies the genius’ will, when the status of individual is retaken. According to the philosopher, the surplus of the faculty of knowing may take two guidances, which exclude themselves: the objective guidance, when one is freed from the bondage of the will, or the indirect guidance, occasion when the surplus is available to the individual guidance. As a consequence of the surplus, the genius either neglects suffering or suffers radically. This article intends to present the following hypothesis: the genius goes through existential drama that greatly surpasses the natural suffering inherent to other people. Thereunto, Torquato Tasso, Goethe’s work, was utilized, since it has been mentioned by Schopenhauer

Downloads

Author Biography

Iasmim Martins, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ

Mestranda em Filosofia pela UFRRJ.

References

BARBOZA, Jair. Apresentação. In: SCHOPENHAUER, A. Metafísica do Belo. Trad. Jair Barboza. São Paulo: UNESP, 2003.

BUENO, Alexei. A Jerusalém Libertada e a Língua Portuguesa. In: TORQUATO, Tasso. Jerusalém Libertada. Trad. José Ramos Coelho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1998.

CHEVITARESE, Leandro. .A ética em Schopenhauer: que “liberdade nos resta” para a prática de vida? Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

GOETHE, Johann Wolfgang Von. Torquato Tasso. Trad. João Barrento. Lisboa: Relógio D’ Água, 1999.

GOETHE, Memórias: poesia e verdade. Vol I. Trad. Leonel Vallandro. Porto Alegre: Editora Globo, 1971.

GOETHE, Italienische Reise. Vol. 11/Hamburger Ausgabe. Munique: DTV, 1998.

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

LUCCHESI, Marco. Introdução. In: TORQUATO, Tasso. Jerusalém Libertada. Trad. José Ramos Coelho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1998.

MOLDER, Maria Filomena. Introdução. In: GOETHE, Johann Wolfgang von. Torquato Tasso. Um drama. Trad. João Barrento. Lisboa: Relógio d’água Editores, 1999.

ROSSET, Clément. Écrits sur Schopenhauer. Paris: Presses Universitaires de France,

SAFRANSKI, Rüdiger. Schopenhauer e os anos mais selvagens da filosofia. Trad. William Lagos. São Paulo: Geração Editorial, 2011.

SCHOPENHAUER, A. Die Welt als Wille und Vorstellung. Sämtliche Werke. Textkritisch bearbeitet und herausgegeben von Wolfgang Frhr. von Löhneysen. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1986.

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e como representação. Tomo I. Trad. Jair Barboza. São Paulo: UNESP, 2005.

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e representação. Tomo II. Trad. Eduardo Ribeiro da Fonseca. Curitiba: Ed. UFPR, 2014.

SCHOPENHAUER, A. Metafísica do Belo. Trad. Jair Barboza. São Paulo: UNESP, 2003.

SCHOPENHAUER, A. Aforismos para a sabedoria de vida. Trad. Jair Barboza. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

TORQUATO, Tasso. Jerusalém Libertada. Trad. José Ramos Coelho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1998.

Published

2014-12-01

How to Cite

Martins, I. (2014). The genius’ drama in the metaphysics of the schopenhauer’s beautiful: his highest expression in "Torquato Tasso" by Goethe. Voluntas: International Journal of Philosophy, 5(2), 52–70. https://doi.org/10.5902/2179378633937