Losts, marginalized and exotics. an analysis on how brazilian filmography frames the tensions between alterity and frontiers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236672536926

Keywords:

Frontiers, Brazilian filmography, Contemporary mobilities, Alterity, Audiovisual culture, Gender and cinema

Abstract

The article analyzes four films produced in Brazil between the decades of 1990 and 2010, focusing on human displacement between Brazil and other countries. The main concern is how films produce a way of looking at alterities regarding the tensions and conflicts of life in the diaspora. The analysis highlights both the transnational aspects and the local specificities in relation to the fictional narratives and the general themes that they mobilize. The intended contribution is to approach the experience of our audiovisual culture in order to inquire about our modes of spectacularization of the self-image created about us and the one produced concerning the others.

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Author Biography

Karla Adriana Martins Bessa, Núcleo de Estudos de Gênero Pagu da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp),

Atualmente trabalha como Pesquisadora Nivel C no Núcleo de Estudos de Gênero Pagu, é professora plena dos Programas de Pós-graduação em Multimeios, Instituto de Artes e do Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, na Universidade Estadual de Campinas, com vínculo empregatício desde o ano de 2008. Anteriormente, foi Professora Adjunta do Departamento de História da Universidade Federal de Uberlândia e Professora do Programa de Pós-Graduação em História na mesma Universidade (1994-2008). Possui graduação Licenciatura e Bacharelado em História pela Universidade Federal de Uberlândia (1990), Mestrado em História Social pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e Doutorado em História Social pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Defendeu sua tese nas áreas de História Contemporânea e História Política, desenvolvendo estudos sobre as relações entre a produção historiográfica e os debates teóricos dos estudos de gênero no Brasil. Realizou estágios pós-doutorais na Universidade de Michigan (2004), Universidade de Lisboa (2008) e no King´s College London ( 2014). Foi Professora Visitante do Departmento de Film Studies, King´s College London (2010/2011). Foi Editora da Revista História & Perspectivas (2006/2008) e da Revista Cadernos Pagu (2012/2014). Coordena o Projeto de Extensão CinePagu desde 2009. Participou como curadora da Mostra Audiovisual Curta o Gênero (Fortaleza- 2015/2017) e curadora convidada do Queer Lisboa (2016). Dentre os temas de interesse, dedica-se ao estudo da cultura audiovisual contemporânea em suas interconexões com os modos de produção de subjetividades e imaginários. As pesquisas desenvolvidas atualmente recobrem as seguintes áreas: história do cinema, estudos fílmicos, história política, estudos de gênero, sexualidade, teoria queer(kuir) e Feminismo.

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Published

2019-10-30

How to Cite

Bessa, K. A. M. (2019). Losts, marginalized and exotics. an analysis on how brazilian filmography frames the tensions between alterity and frontiers. Século XXI: Journal of Social Sciences, 9(1), 195–222. https://doi.org/10.5902/2236672536926