Cooperative Business Development: The Principality Challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2359043234822

Keywords:

Principality, Consumer behavior, Loyalty, Cooperative Financial Institutions

Abstract

In the current financial scenario, there is an increasing search for financial results and market share. In this context, the work of cooperative financial institutions that despite strong relationships with people face difficulties in obtaining the financial principality of their associates. This study looks at the factors influencing consumers' purchasing or adherence to a cooperative financial institution by researching consumer behavior in the evaluation of alternatives.  In addition, in purchasing decision making in order to better this relationship by generating knowledge and information for the institution, if necessary, conduct its behavior, aligned with the expectations of its members and consumers to obtain loyalty, making this its principal. The research was conducted through in-depth interviews. The results indicate factors that may interfere in the choice of a deeper relationship between the cooperative and the cooperative financial institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Vicente Baggio Savio, Sicredi Altos da Serra

Especialista em Gestão de Cooperativas de Crédito. Gestor de unidade na cooperativa Sicredi Altos da Serra.

Kenny Basso, Faculdade Meridional

Professor de Marketing na IMED Business School, Faculdade Meridional - IMED

References

BACEN. Panorama do sistema nacional de crédito cooperativo 2016. Disponível em: <https://www.bcb.gov.br/pre/microFinancas/coopcar/pdf/panorama_de_cooperativas.pdf>. Acesso em 17/09/2018.

BASSO, K.; ESPARTEL, L. B. O uso de traços de personalidade para a diferenciação de consumidores em níveis de lealdade distintos. Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão. v. 13, n. 1, p. 7-33, 2015.

BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W.; ENGEL, J. F. Comportamento do Consumidor. 9. ed. São Paulo: Cengage Learnnig, 2008.

FEBRABAN. Pesquisa FEBRABAN de

Tecnologia Bancária 2015. Disponível em: < https://cmsportal.febraban.org.br/Arquivos/documentos/PDF/Relatorio%20-%20Pesquisa%20FEBRABAN%20de%20Tecnologia%20Banc%C3%A1ria%202015.pdf>. Acesso em 17/09/2018.

FREDERICO, E.; TEIXEIRA, N.C.; ANDRADE, J.; GHANI, S. A. A. Determinantes da Lealdade aos Sites de Compras Coletivas. Revista de Gestão, v. 24, n. 3, p. 281-290, 2017.

GRÖNROOS, C. Marketing: Gerenciamento e Serviços. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

HAWKINS, D. I.; MOTHERSBAUGH, D. L.; BEST, R. J. Comportamento do Consumidor: construindo a estratégia de marketing. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

KOTLER, P. Marketing para o século XXI: como criar, conquistar e dominar mercados. São Paulo: Ediouro, 2009.

LOVELOCK, C. H.; WIRTZ, J. Marketing de serviços: Pessoas tecnologias e resultados. 5. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: foco na decisão. 3. ed. Sao Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

MANGINI, E. R.; URDAN, A. T.; SANTOS, A. Da qualidade em serviços à lealdade: perspectiva teórica do comportamento do consumidor. Revista Brasileira de Marketing – ReMark, v. 16, n. 2, abr./jun. 2017.

MEINEN, E.; PORT, M. Cooperativismo Financeiro: percurso histórico, perspectivas e desafios. Brasilia: Confebras, 2014.

MINAYO, M. C. Técnicas de análise de material qualitativo. In. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em Saúde. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

NGUYEN, N., LECLERC, A., &

LEBLANC, G.(2013). The mediating role of customer trust on customer loyalty. Journal of Service Science and Management, v. 6, p. 96-109, 2013.

RUDIO, R. T.; MAINARDES, E. W. Lealdade de Cooperados em uma Cooperativa de Crédito. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 4, p. 30-46, 2016.

RUST, R. T.; ZEITHAML, V. A.; LEMON, K. N. O valor do cliente: o modelo que está reformulando a estratégia corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2001.

.

SANTOS, S. B.; MORSCH, M. A. Comportamento do consumidor: conceitos e casos. São Paulo: Prentice Hall, 2005.

SCHIFFMAN, L. G.; KANUK, L. L. Comportamento do consumidor. 6. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1997.

SILVA, D. M. L. Como se formam os critérios de escolha do consumidor. Análise do conhecimento prévio e busca de informações. Revista Alcance, v.18, n 1, p. 75-93, 2011.

TRINDADE, R.S.C.; AIOFFI, R.M.; MAINARDES, E.W.; LASSO, S.V. Processo de decisão de compra do empreendedor autônomo. Revista Brasileira de Gestão e Inovação, v. 3, n. 2, p. 25-50, 2016.

ZEITHAML, V. A; BERRY, L; PARASURAMAN, A. The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing, v. 60, n. 2, p. 31-46, 1996.

Published

2019-12-06

How to Cite

Savio, L. V. B., & Basso, K. (2019). Cooperative Business Development: The Principality Challenge. Revista De Gestão E Organizações Cooperativas, 6(12), 115–132. https://doi.org/10.5902/2359043234822

Issue

Section

Artigos