CONCEPTION OF DEAFNESS IN THE PERSPECTIVE OF MOTHERS OF DEAF CHILDREN

Authors

  • Gabriela de Paula Teixeira Universidade Estadual de Campinas
  • Angélica Bronzatto de Paiva e Silva Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação FCM - UNICAMP
  • Maria Cecília Marconi Pinheiro Lima Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação FCM - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583412881

Abstract

Our aims were to know the conception of deafness in hearing mothers of deaf children; the information they received about the educational approach of the deaf; and the manner of communication they choose with the children. Qualitative study, with a semi structured interview ending with the saturation of informations. The sample was composed by seven mothers and it was used the technique of content analysis. The data showed that none of the participants received information about deafness and the possibilities of (re)habilitation following diagnosis. The majority of the mothers did not choose the institution the child would attend and did not have a conception of deafness, except one mother that showed a socio-anthropological conception. The form of communication among mothers and their children varied according to the degree of the child’s deafness. Conclusion: The majority of the participants did not recognize the ideology of deaf identity.

Descriptors: Deafness; Mothers; Education of Hearing Disabled; Rehabilitation of Hearing Impaired; Special Education.

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Author Biographies

Gabriela de Paula Teixeira, Universidade Estadual de Campinas

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Estadual de Campinas. Aperfeiçoamento em Motricidade Orofacial com ênfase em Fonoaudiologia no período neonatal e disfagia infantil. Experiência profissional no atendimento de crianças, adultos e idosos em clínica, instituição beneficiente (APAE) e Unidades Básicas de Saúde.

Angélica Bronzatto de Paiva e Silva, Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação FCM - UNICAMP

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas(1982), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas(2000) e doutorado em Saúde da Criança e do Adolescente pela Universidade Estadual de Campinas(2006). Atualmente é Docente em educação especial e reabilitação da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano. Atuando principalmente nos seguintes temas:Surdez, Representação social da surdez, Criança Surda, Família de surdos, Língua de Sinais.

Maria Cecília Marconi Pinheiro Lima, Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação FCM - UNICAMP

Fonoaudióloga, Doutora em Ciências Médicas, área Neurologia. Docente do Curso de Fonoaudiologia da Unicamp, coordenadora dos cursos de Aprimoramento/ Fundap, Secretaria de Saúde do Estado de São Paulo

Published

2015-06-30

How to Cite

Teixeira, G. de P., Silva, A. B. de P. e, & Lima, M. C. M. P. (2015). CONCEPTION OF DEAFNESS IN THE PERSPECTIVE OF MOTHERS OF DEAF CHILDREN. Saúde (Santa Maria), 41(1), 93–104. https://doi.org/10.5902/2236583412881