THE INTEGRATION OF PROFESSIONAL PHYSICAL EDUCATION IN MULTIDISCIPLINARY TEAMS OF FAMILY HEALTH STRATEGY

Authors

  • Laísa Xavier Schuh Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Caroline Brand Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Suzane Beatriz Frantz Krug Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Edna Linhares Garcia Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC
  • Anelise Reis Gaya Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Maria Amélia Roth Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583410514

Abstract

The present study aimed to reflect on the importance of multidisciplinary teams in the Family Health Strategy, focusing on the importance of physical education professional. The methodology consisted of literature searches, based on the Ministerial Decree 154 of January 2008 that created the Centers of Support for Family Health (CSFH) and guidelines. The location of the data sources occurred in conventional library systems and web search, as LILACS and SciELO, in the period April-June 2013. The following key words were used: family health, physical education, health promotion; prevention of diseases. The results point to the importance of the role of physical education professional in Centers of Support for Family Health is recognized, however, it is necessary to consolidate their involvement in multidisciplinary teams, as it plays a key role in disease prevention and health promotion.

Descriptors: Family Health; Physical Education; Health Promotion; Disease Prevention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laísa Xavier Schuh, Universidade de Santa Cruz do Sul

Bacharel em Enfermagem - UNISCEspecialista em Enfermagem em Emergência - São Camilo/RSMestranda do PPG em Promoção da Saúde - UNISC

Caroline Brand, Universidade de Santa Cruz do Sul

Bacharel em Educação Física - UFSMEspecialista em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde - UFSMMestranda do PPG em Promoção da Saúde - UNISC

Suzane Beatriz Frantz Krug, Universidade de Santa Cruz do Sul

Possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Santa Maria, pós-graduação em Administração Hospitalar e em Enfermagem do Trabalho, mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade de Santa Cruz do Sul e doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora adjunta da Universidade de Santa Cruz do Sul

Edna Linhares Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará, especialista em Psicoterapia Psicanalítica (UNICAMP) e em Fundamentos Epistemológicos da Psicologia e da Psicanálise (UNICAMP). Mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente atua como professora, supervisora e pesquisadora do Departamento de Psicologia da Universidade de Santa Cruz do Sul e Integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Promoção de Saúde desta universidade

Anelise Reis Gaya, Universidade de Santa Cruz do Sul

Possui graduação em Educação Física/Licenciatura Plena, pelo Centro Universitário Metodista IPA; Mestre em Ciências do Desporto pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto e Doutora em Atividade Física e Saúde pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Realizou estágio de Pós-doutoramento na Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é Professora Visitante da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Maria Amélia Roth, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Licenciatura Em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria e doutorado em Ciencias Aplicadas a la Actividad Física y a el De - Universidad de Córdoba. Atualmente é professor adjunto-IVda Universidade Federal de Santa Maria

Published

2015-06-30

How to Cite

Schuh, L. X., Brand, C., Frantz Krug, S. B., Garcia, E. L., Gaya, A. R., & Roth, M. A. (2015). THE INTEGRATION OF PROFESSIONAL PHYSICAL EDUCATION IN MULTIDISCIPLINARY TEAMS OF FAMILY HEALTH STRATEGY. Saúde (Santa Maria), 41(1), 29–36. https://doi.org/10.5902/2236583410514

Most read articles by the same author(s)