At school, the handicraft
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373488913Keywords:
Education, Society, Know-how, Patrimonial heritage, Contemporary handicraftAbstract
Because handicraft is one of the cornerstones of peoples’ culture and given the importance that it represents for the enrichment and historicity of each individual, community and country, the study was conducted in order to verify: How the Portuguese education system encourages the promotion and valuation of the national artistic patrimony; what importance is given to the acquisition of specific skills in the know-how, as a response to the specific needs of the country and young students, and finally, analyze how the alliance between visual arts teaching and the study of techniques, aesthetics and craft knowledge can contribute to the formation and preparation of young people in the labor market entrance. Addressing specifically to the handicraft practice, it was essential to check how handicraft adapts to the passage of time and change, and if the handicraft currently has the ability to assume a viable occupation for young creators, after the end of secondary school.Downloads
References
Agência Lusa. Taxa de desemprego jovem no terceiro trimestre quase nos 40 por cento. RTP Noticias. 2012, 14 de Novembro. Acedido em: http://www.rtp.pt/noticias/index.php?article=603365&tm=5&layout=121&visual=49
ANTUNES, L. Das Artes e Ofícios Tradicionais: Contributos para o estudo do enquadramento normativo legal. 1999. Versão electrônica do artigo da publicação periódica do Observatório das Atividades culturais, OBS nº6. Consult. 10 Dezembro 2011. Disponível em: http://www.oac.pt/pdfs/OBS_6_Das%20Artes%20e%20Of%C3%ADcios%20 Tradicionais
ANTUNES, L. Para um cenário das transformações identitárias dos artesãos. In Feira Internacional de Artesanato - FIL. As idades do futuro. Lisboa: IEFP, 2000.
BECK , N. Educar para a vida em sociedade: estudos em ciência da educação. Porto Alegre: Edipucrs. S.d. Consult. 8 Dezembro 2011. Disponível em: http://books.google.pt/books?id=hIWV3iziLMUC&printsec=frontcover&source=gbs_g_su
mmary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
CASTANHO, H. Artesanato/Ecossistemas (antes de ontem, ontem, hoje, amanhã). 2000 In Feira Internacional de Artesanato - FIL. As idades do futuro. Lisboa: IEFP, 2000.
CASTRO, M. N. Artesanato – Medidas de Apoio numa Perspectiva de Desenvolvimento da Atividade (Reflexões para a Definição de uma Estratégia). Lisboa: Instituto de Emprego e Formação Profissional do Ministério do Trabalho e da Solidariedade, 1999.
CHARRÉU, L. Para uma educação artística em artes visuais focada na contemporaneidade. In RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira; ASSIS, Henrique Lima (Orgs). O Ensino das Artes Visuais: Desafios e possibilidades contemporâneas. Goiânia: Grafset Ed./ Secretaria de Educação do Governo do Estado de Goiás, 2009. pp.39-58.
Decreto-Lei n.º 41/2001, de 9 de Fevereiro. Estatuto do artesão e da unidade produtiva artesanal. Lisboa. Consult. 5 Dezembro de 2011. Disponível em: http://dre.pt/pdf1sdip/2001/02/034A00/07240727.PDF
Decreto-Lei nº 49/2005 de 30 de Agosto. Lei de Bases do Sistema Educativo. Diário da República—I Série-A. Ministério da Educação. Lisboa. Consult. 10 Janeiro 2012. Disponível em: http://dre.pt/pdf1sdip/2005/08/166A00/51225138.pdf
DELAHAYE, G. O artesanato: Uma aventura moderna. In Feira Internacional de Artesanato – FIL. As idades do futuro. Lisboa: IEFP, 2000.
DESBORDES, L. Um universo não fechado. In Niza, S. (Dir.). A escola e a sociedade. Lisboa: Editorial Estampa, 1977.
FERNANDES, R., GOMES, J. e GRÁCIO, R. História de educação em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte, 1998.
GUEDES, F. (Dir.). Dicionário de Língua Portuguesa 2ª ed. Lisboa: Verbo, 2008.
HENRIQUES, R. P. Objectos com raízes. In Feira Internacional de Artesanato - FIL. As idades do futuro. Lisboa: IEFP, 2000.
LIMA, R. Artesanato e arte popular: duas faces de uma mesma moeda? S.d. Consult. 10 Janeiro 2012. Disponível em: http://www.cnfcp.gov.br/pdf/Artesanato/Artesanato_e_Arte_Pop/CNFCP_Artesanato_Art
e_Popular_Gomes_Lima.pdf
MADEIRA, M. H. Ensino Profissional de Jovens: Um Percurso Escolar Diferente para a (Re)Construção de Projectos de Vida. Rev. Lusófona de Educação. [online]. (2006), no.7 [citado 25 Janeiro 2012], p.121-141. Disponível em:
http://www.scielo.oces.mctes.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-
&lng=pt&nrm=iso. ISSN 1645-7250.
MARANGE, J. Pôr cada um em condições de ser senhor do seu destino. In Niza, S. (Dir.) A escola e a sociedade. Lisboa: Editorial Estampa, 1977.
Ministério da Educação. Currículo Nacional do Ensino Básico. Competências Essenciais. Lisboa. Departamento da Educação Básica. 2001a. Consult. 22 Setembro 2011. Disponível em: http://www.dgidc.min-edu.pt.
Ministério da Educação. Programa de Desenho A 10º ano. Lisboa. Departamento do Ensino Secundário. 2001 b. Consult. 22 de Setembro 2011. Disponível em: http://www.dgidc.min-edu.pt.
Ministério da Educação. Programa de Oficina de Artes 12º ano. Lisboa. Departamento do Ensino Secundário. 2005. Consult. 22 de Setembro 2011. Disponível em: http://www.dgidc.min-edu.pt.
NETO, E. O que é o artesanato. S.d. Consult. 8 Dezembro 2011. Disponível em: http://www.fbes.org.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&Itemid=99999999&gid=601
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación la Ciencia y la Cultura – OEI. 2003. Sistema Educativo Nacional de Portugal. Consult. 5 Janeiro 2012. Disponível em: http://www.oei.es/quipu/portugal/historia.pdf
PACHECO, J. Currículo: teoria e práxis. Porto Editora: Porto, 2001.
PERDIGÃO, T. Tesouros do artesanato Português. Lisboa: Verbo, 2001.
PINTO, A.; Meireles, F.; Cambotas, M. História da arte ocidental e portuguesa das origens ao final do século XX. Porto: Porto Editora, 2001.
ROLDÃO, M. C. Gestão do currículo e avaliação de competências. Barcarena: Editorial Presença, 2003.
SANTOS, M. O Artesanato no Concelho da Moita. 2ª Ed. Moita: Câmara Municipal da Moita – Divisão de Acção Cultural, 1998. Consult. 7 Dezembro 2011. Disponível em: http://www.cm- moita.pt/NR/rdonlyres/D52C78DF-87C4-4928- A193-
BA7243C4/5280/artesanato.pdf
SÉGUY, G. Promover o Homem. In Niza, S. (Dir.). A escola e a sociedade. Lisboa: Editorial Estampa, 1977.
SILVA, A. S. Novos artesãos portugueses: quem são, o que fazem? In Feira Internacional de Artesanato - FIL. As idades do futuro. Lisboa: IEFP, 2000.
TEODORO, A. O sistema educativo – situação e perspectivas. Lisboa: Livros Horizonte, 1982.
UNESCO. Convenção para a salvaguarda do património cultural imaterial. Paris: Comissão Nacional da Unesco. 2003. Consult. 3 Janeiro 2012. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001325/132540por.pdf
VIEIRA, E. F. e Vieira, M. M. F. A dialética da pós-modernidade: a sociedade em transformação. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. Consult. 15 Janeiro 2012. Disponível em: http://books.google.pt/books?id=ro0FTEEewxgC&pg=PA78&dq=evolu%C3%A7%C3%A3o+da+sociedade&hl=ptPT&sa=X&ei=8wIcTLFIcLhQfoy53WDA&ved=0CEsQ6AEwBg#v=onepage&q=evolu%C3%A7%C3%A3o%20da%0sociedade&f=false
WCC - Conselho mundial de Artesanato. Declaração de Jacarta sobre o papel doartesanato no processo de desenvolvimento. Indonésia - Jacarta. 1985. Consult. 12 Janeiro 2012. Disponível em: http://nandeva.org/home_new2/pesquisa/declaracao_viena.pdf