The multisensoriality in museums: a historical itinerary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734886354

Keywords:

Multisensoriality, Museology, Accessibility

Abstract

This paper considers the predominance of visuality in contemporary Western society, which extends to the fields of arts and museology. The theme of multisensoriality in museology is approached from a historical perspective, locating proposals that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. The relationships between multisensoriality and accessibility in the museum context are also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicole Palucci Marziale, University of São Paulo

Doutorado em andamento em Estética e História da Arte na Universidade de São Paulo, USP, Brasil.

References

AIDAR, Gabriela. Acessibilidade em museus: ideias e práticas em construção. Revista Docência e Cibercultura. Rio de Janeiro, v. 3, n.2, mai/ago, 2019, p. 155-175.

BARROS, Vera. Diferenças não são desigualdades. In: Museu de Arte Moderna de São Paulo. Programa igual diferente. Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2016, p. 22-27.

BLANCO, Ángela García. La exposición, un medio de comunicación. Madrid: Ediciones Akal, 1999.

CHOI, Taeyoon. Artificial Advancements. The New Inquiry, fev. 2018.

CLASSEN, Constance. The deepest sense. A Cultural History of Touch. University of Illinois Press, 2012.

CLASSEN, C; HOWES, D. The Museum as Sensescape: Western Sensibilities and Indigenous Artifacts. In: EDWARDS, Elizabeth; GOSDEN, Chris; PHILLIPS, Ruth (Eds.). Sensible objects. Colonialism, Museums and Material Culture. Oxford/New York: Berg, 2006.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

HOWES, David. Introduction to Sensory Museology. The Senses and Society, v.9, n.3, 2014, p. 259-267.

GEURTS, Kathryn Linn. Culture and the senses. Bodily Ways of Knowing in an African Community. Berkeley e Los Angeles, California: University of California, 2002.

KAVANAGH, Donncha. The limits of visualization. Ocularcentrism and organization. In: BELL, Emma; WARRERN, Samantha; SCHROEDER, Jonathan. The Routledge Companion to Visual Organization. Londres e Nova Iorque: Routledge, 2014, p. 64-76.

LAUWRENS, Jennifer. Beyond Spectatorship: an Exploration of Embodied Engagement With Art. Faculty of the Humanities, Department of Art History and Visual Culture Studies. University of the Free State, 2014.

LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. Petrópolis: Editora vozes, 2016.

LEYTON, Daina. Um museu de todos. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Programa igual diferente. Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2016, p. 8-21.

LEYTON, Dainda; LUCENA, Cibele, MUSSI, Joana Zatz. O projeto “Aprender para Ensinar” e a mediação em museus por meio da Língua Brasileira de Sinais (Libras). Journal of Science Communication, v. 7, n. 4, C07, 2008.

LUPTON, Ellen; LIPPS, Andrea (Orgs). The Senses: Design Beyond Vision [ebook], 2018. Disponível em: https://www.cooperhewitt.org/publications/the-senses-design-beyond-vision/. Acesso em: 16/11/23,

Plano Nacional Setorial de Museus 2010/2020. Ministério da Cultura; Instituto Brasileiro de Museus. Brasília, DF: MinC/Ibram, 2010.

SARRAF, Viviane Panelli. Acessibilidade em espaços culturais: Mediação e comunicação sensorial. São Paulo: EDUC, 2016 [ebook].

SASSAKI, Romeu Kazumo Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação, São Paulo, ano XII, mar./abr. 2009.

STOLLER, Paul. The Taste of Ethnographic Things. The Senses in Anthropology. University of Pennsylvania Press, 1989.

STOLLER, Paul; OLKES, Cheryl. The Taste of Ethnographic Things.In: STOLLER, Paul. The Taste of Ethnographic Things. The Senses in Anthropology. University of Pennsylvania Press, 1989.

TOJAL, Amanda Pinto da Fonseca. Museu de arte e público especial. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

TORAL, Hernan Crespo. Seminário Regional da UNESCO sobre a Função Educativa dos Museus. Rio de Janeiro – 1958. In: ARAUJO, M.M.; BRUNO, M.C.O. (Orgs.). A memória do pensamento museológico contemporâneo: documentos e depoimentos. São Paulo: Comitê Brasileiro do ICOM, 1995.

UCHIDA, Maholo.; PENG, Jingyu. Feeling the exhibition. Design for an immersive and sensory exhibition experience. In: DROTNER, Kirtsen; DZIEKAN, Vince; PARRY, Ross; CHRISTIAN, Kim Christian (Eds.). The Routledge Handbook of Museums, Media and Communication. London: Routledge, 2018.

VENTURA, Luiz Alexandre Souza. Museu do Ipiranga prevê inovação na acessibilidade. Estadão, 22/11/2021. Disponível em: https://brasil.estadao.com.br/blogs/vencer-limites/museu-do-ipiranga-preve-inovacao-na-acessibilidade/. Acesso em: 16/11/23.

WITTLIN, Alma Stephanie.The Museum Its History and Its Tasks in Education. Londres: Routledge & Kegan Paul Limited, 1949.

WYLIE, John. Landscape. Londres: Routlede, 2007.

Published

2024-05-09

How to Cite

Marziale, N. P. (2024). The multisensoriality in museums: a historical itinerary. Revista Digital Do LAV, 17(1), e4/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734886354