Art and literature in dislocation: spaces for dialogue and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734883927

Keywords:

Literature, Art, Break, Urban space, Learnings

Abstract

This article brings educational experiences that move art and literature beyond the school walls. We live in times when we are overwhelmed by lack of time and too much information. In this sense, it is necessary to occupy urban spaces with activities that provide breaks from the hectic daily life so that one can appreciate, enjoy, feel and reflect on what surrounds us and how the constant changes in the landscape interfere in each individual’s life. Thus, when walking through the streets, squares, cafes and a supermarket, we provided passers-by with poetry in trees, books among fruits and vegetables and other artistic manifestations that open up as possibilities to transform landscapes, sometimes monotonous, into learning spaces from the careful look of each person. The theory of space and landscape by Milton Santos in dialogue with studies about experience traces the textual path and the positive results of social engagement that we present here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Lazzari, University of Caxias Do Sul

Mestra em Letras, Cultura e Regionalidade pela Universidade de Caxias do Sul (UCS), atua como professora particular de inglês, revisora e tradutora de textos EN-PT.

Izandra Alves, Rio Grande do Sul Federal Institute of Education, Science and Technology

Professora Doutora do Curso de Licenciatura em Letras Português e Inglês do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Viviane Diehl, Instituto Federal de Educação

Doutora, educadorartista em Artes/Cerâmica nos cursos do Instituto Federal de
Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Feliz

References

ALVES, Izandra. et. al. As ressignificações compartilhadas: experiências. Revista Viver IFRS. Bento Gonçalves, v. 02, n. 10, nov. 2022. Disponível em: < https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/ViverIFRS/article/view/5576/3215>. Acesso em: 2 maio 2023.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. São Paulo: Autêntica, 2013.

CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: _. Vários Escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/São Paulo: Duas Cidades, 2011.

DE MASI, Domenico. O Ócio Criativo. Entrevista a Maria Serena Palieri. 3. ed. Tradução de Léa Manzi. Rio de Janeiro: Sexante, 2000.

DICIONÁRIO ACADÊMICO. Latim-Português; Português-Latim. Porto Editora: Porto, 2008.

ISER, Wolfgang. A interação do texto com o leitor. In: LIMA, L. C. (Coord. e trad.). A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 83-132.

KOHAN, Walter. O. Filosofia de la educación: A la busca de nuevos sentidos. Educactio e Filosofia. Uberlândia, MG, v. 12, n. 24, p. 91- 121, jul./dez. 1998.

LARROSA, Jorge. (Org.). Elogio da escola. Tradução de Coelho Fernando. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

LARROSA, Jorge. La experiencia de la lectura. México: FCE, 2003.

ORDINE. Nuccio. A utilidade do inútil: um manifesto. Tradução de Luiz Carlos Bombassaro. 1a ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

PETIT. Michèle. Un arte que se transmite. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, RS, v. 2, n. 1, p. 99-116, jan./jun. 2006.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica, Razão e Emoção. 4 Ed. São Paulo: Edusp (Editora da USP), 2012.

Published

2023-08-21

How to Cite

Lazzari, L., Alves, I., & Diehl, V. . (2023). Art and literature in dislocation: spaces for dialogue and learning. Revista Digital Do LAV, 16(1), e8/1–17. https://doi.org/10.5902/1983734883927

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano