Drifts between science, life and education: ways of learning in motion
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734883919Keywords:
Education in motion, Fabulous writings, Science Education, School, UniversityAbstract
This essay aims to show how education can happen between the sciences and life, in body and thought movements. To this, through tomo-vacuoles, fabled writings emerge that are entangled between the sciences of nature, life and education. Seven writings that were made from fictional experiences are touched on, which machine the individual and the collective, the singular and the multiple. From this movement emerges the power of the exercise of fabulative writing in teaching in natural sciences, as well as the urgency to inaugurate spaces of life in formative practices in education in natural sciences.
Downloads
References
AZEVEDO, Adriana Barin. Como narrar o corpo mínimo? Revista Criar Educação, Florianópolis, v. 9, 148-167, 2020.
BELTRÃO, Ierecê Rego. Corpos dóceis, mentes vazias, corações frios: Didática - o discurso científico do disciplinamento. São Paulo: Editora Imaginário, 2000.
COCCIA, Emanuele. A Vida das Plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie Editora, 2018.
COCCIA, Emanuele. Metamorfoses. Rio de Janeiro: Dantes Editora, 2020.
CORAZZA, Sandra Mara. OS SENTIDOS DO CURRÍCULO. Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 149-164, ago. 2010.
CORRÊA, Guilherme Carlos. O que é a Escola? In: OLY PEY, Maria (Org.). Esboço para uma História da Escola no Brasil. Rio de Janeiro: Achiamé, 2000. p. 51-84.
CORRÊA, Guilherme Carlos. Educação, comunicação, anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez, 2006.
CORRÊA, Guilherme Carlos. EJA, educação e escolarização. In: ANPED Sul, 10, 2014. Anais... X Reunião Científica da ANPED, Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), 2014, p. 01-12.
DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva. Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. Tradução: Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs – capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 5. São Paulo: Ed. 34, 2008.
DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELIGNY, Fernand. Semente de crápula: conselhos aos educadores que gostariam de cultivá-la. São Paulo: n-1 edições, 2020.
DIAZ, Santiago. Contra-pedagogia do contágio. Ecos: Estudos Contemporâneos da Subjetividade, v. 2, n. 10, p. 169-172, 2020.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.
HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: UBU Editora, 2022.
LAPOUJADE, David. William James, a construção da experiência. São Paulo: n-1 edições, 2017.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011. http://dx.doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444
LISPECTOR, Clarice. Laços de família. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
LORDE, Audre. Irmã outsider: Ensaios e conferências. Tradução de Stephanie Borges. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.
MENDES, Mariana Louver; CASTRO, Eliane Dias de. Fernand Deligny e uma clínica por vir: mobilizações sobre modos de cuidar em saúde mental na infância e adolescência. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(1), p. 343-355, 2020.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
RIGUE, Fernanda Monteiro. O acesso ao corpo mínimo e os processos educacionais: tomos-vacúolos de uma escrita-oficina. In: RIGUE, Fernanda Monteiro. Rizomas em Educação. Veranópolis, Diálogo Freiriano, 2021.
SALES, Tiago Amaral; VAZ, Tamiris. Entre_janelas: estandartes para conexões, educações e criações possíveis em tempos pandêmicos. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 15, p. e18/1–21, 2022. DOI: 10.5902/1983734870072. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70072. Acesso em: 24 maio. 2023.
SALES, Tiago Amaral; VAZ, Tamiris; GARLET; Francieli; ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli; LOURENÇO, Keyme Gomes; BORGES, Nicole. Tricotando janelas: encontros e desencontros à espreita de um pesquisar. Alegrar, Campinas, v. 26, ago./dez., p. 375-392, 2020. Disponível em: https://alegrar.com.br/dossie-26-44/. Acesso em: 20 dez. 2020.
SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1183-1194, Set./Dez., 2005.
STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes - resistir à barbárie que se aproxima. Tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.
KASTRUP, Virginia; CALIMAN, Luciana. A atenção na cognição inventiva: entre o cuidado e o controle. Porto Alegre: Fi, 2023.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.