Ateliers Abertos in Torreão: education through landscape

Authors

  • Paula Cristina Luersen Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734871597

Keywords:

Torreão, Ateliers Abertos, Landscape, Time, Contemporary Art

Abstract

The text deals with experiences of education and art held at the Torreão, a venue that promoted, from 1993 to 2009, an intersection between the production and reflection on contemporary art in Porto Alegre. The Ateliers Abertos were collective incursions into landscapes that happened with groups of students/artists that turn the experienced places into a starting point for artistic experimentation. The displacements range from canyon depressions to the plains of the pampa; from the salt desert to the sea coast. The experience with these places leads to a second reflection of time and space, refuting the automatism involved in artmaking. The encounter with the landscapes disassembles categories such as hit and miss, individual and collective, imagination and materiality, in processes of experimentation. The Ateliers Abertos reinforce the commitment of education with change as they propose the constant reinvention of different ways of crafting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORDIN, Glaci. Entrevista IX [nov. 2016], p. 186. Entrevistadora: Paula Luersen. Porto Alegre, 2016. 1 arquivo .mp3 (66 min). In:

LUERSEN, Paula. Torreão: lugar de rastros – volume 2. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, 2018.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.

GERALDO, Sheila Cabo (org.) Entrevista: Torreão 15 anos de trabalho. Revista Concinnitas, ano 9, volume 2, número 13, dez. 2008.

MELVILLE, Herman. Moby Dick, trad. Irene Hirsch e Alexandre Barbosa de Souza. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MOREIRA, Jailton. O Torreão como experiência de educação. In: Revista Porto Arte 23, volume XIII, novembro de 2005.

MOTTA, Gabriela. Entrevista V [nov.2016], p. 121. Entrevistadora: Paula Luersen. Porto Alegre, 2016. 1 arquivo .mp3 (90 min). LUERSEN, Paula. Torreão: lugar de rastros – volume 2. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, 2018.

SANTOS, Roberto Corrêa. Opus Dei: arte contemporânea e experiência. REZENDE, Renato; KIFFER, Ana; BIDENT, Christophe. Experiência e arte contemporânea. Rio de Janeiro: editora Circuito, 2012.

SARI, Marcos. Entrevista XIV [jul. 2017], p. 251. Entrevistadora: Paula Luersen. Porto Alegre, 2017. 1 arquivo .mp3 (95 min). LUERSEN, Paula. Torreão: lugar de rastros – volume 2. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, 2018.

SZYMBORSKA, Wislawa. [poemas]. Trad. Regina Przybycien. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

RANCIÉRE, Jacques. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

RECENA, Maria Paula. Entrevista II [nov. 2015], p. 70. Entrevistadora: Paula Luersen. Porto Alegre, 2015. 1 arquivo .mp3 (66 min). In:

LUERSEN, Paula. Torreão: lugar de rastros – volume 2. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, 2018.

ZOUBARACHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2022-11-18

How to Cite

Luersen, P. C. (2022). Ateliers Abertos in Torreão: education through landscape. Revista Digital Do LAV, 15, e19/1–21. https://doi.org/10.5902/1983734871597