A poetics of corporeity: multiple identities in the schoolroom
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734867000Keywords:
corpo, corporeidade, identidades, ensino, fotografiaAbstract
Problematizing and implementing a process of photographic image production of the body as an artistic and pedagogical strategy to reflect on identity and worldview are at the heart of this article. Inspired by the work of Laís Pontes called Born Nowhere, and drawing upon the reflections of Stuart Hall and Christine Greiner, we discuss the subtle relation that permeates the notions of body and identity in the contemporary setting. The study has as empirical substrate a project developed with a group of students of the 1st year of High School, in Fortaleza - CE.
Downloads
References
ERTHAL, Tereza Cristina S. A auto-imagem: possibilidades e limitações da mudança. Revista Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, 1986.
GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Tradução Adalgisa Campos da Silva. Rio de Janeiro, Editora Objetiva, 2001.
GREINER, Christine e KATZ, Helena. O Corpo como pista de estudos interdisciplinares, Editora Annablume, São Paulo, 2005.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LE BRETON, D. A sociologia do corpo (S. M. S. Fuhrmann, Trad., 2. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro, Editora Vozes, 2007.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2004.
PILLAR, Analice Dutra. A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2001.
PONTES, Lais. Born Now here. 2011.
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-31 (2)
- 2021-12-27 (1)