Childhood art images or ... Rainbow appears when ink droplets mix

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865656

Keywords:

Childhood, Child, Art, Schizo Writing, Imaging Production.

Abstract

Here the colors trigger writing and express a possible composition plan for thinking about childhood, art, and education. We start from the concerns: what mode of art production do we want to see? Through which lenses do we want to look at imagery productions by children and written productions by teachers? What do these productions, of children and teachers, lead us to think, in contexts where art as a curricular component is present? To do so, in the first color, we present our concerns, expressing the childhood that goes through this writing. In the second color, the schizo writings of children's teachers bring the movement of a state of attention. In the third color, we operate with images and speeches produced by children from early childhood education to think about children's inventions and experiments in an art class. In the fourth color, concerns, in a state of frequency, are permanency for thinking about art in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanderléia de Lourdes Rodrigues Lopes de Oliveira, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Mestranda em Ensino de Ciências da Natureza (PGECN), pela Universidade Federal de Rondônia, Campus de Rolim de Moura. Possui Pós-Graduação em Administração, Orientação e Gestão Escolar e Pós Graduada em Gestão Pública e Gestão de Pessoas. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Tocantins (2008). Graduação em Normal Superior pela Universidade do Tocantins (2008) e graduação em Administração pela Universidade Norte do Paraná (2009). Atualmente é professora de Educação Infantil na E.M.E.I.F. Balão Mágico e faz parte como voluntária dos grupos de pesquisas: Cirandeiras (UNIR - Campus de Vilhena) e IMAGO (UNESP).

Juverlande Nogueira Pinto, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Especialista em Ensino Lúdico. Especialista em Educação Infantil - práticas de sala de aula. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Panamericana de Ji-Paraná (2013). Pesquisadora no grupo de pesquisa Cirandeiras - Grupo de Pesquisas e Estudos das Crianças, Folclore, Brincadeiras e Culturas Infantis, da Universidade Federal de Rondônia.

Bianca Santos Chisté, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Pós-Doutoranda em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - Rio Claro. Doutora em Educação Matemática pelo PGEM/UNESP/Rio Claro (2015). Mestra em Ciências da Linguagem (2009) pela Universidade Federal de Rondônia. Possui Especialização em Alfabetização (2004) e Graduação em Pedagogia (2001). Realizou estágio de pós-doutotramento no PGEM/UNESP/Rio Claro (2019). Atualmente é docente da Universidade Federal de Rondônia - Campus de Rolim de Moura. Integra os grupos de pesquisa IM@GO (UNESP/Rio Claro), GEPPEA (Rolim de Moura/UNIR) e Cronópi@s (UNESP/Rio Claro).

References

AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

BARBIERI, S. A atenção imersa na distração. Ayvu, Rev. Psicol. V. 05, N. 01, p. 245-256, 2018.

BARCHELARD, G. A terra e os devaneios do repouso: ensaio sobre as imagens da intimidade. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BRITO, M. dos R. De NETO, M. Paisagens visuais em blocos de perceptos em preto e branco: para uma política do olho. Revista Alegrar. N.10, p. 1-20, dez/2012.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988. Deleuze, 1988.

DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, G. Proust e os signos. Rio de Janeiro; Forense Universitária, 2010.

DELEUZE, G. e GUATARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1997.

BARROS, M. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2013, p. 242.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002.

KOHAN, W. O. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

LEITE, C. D. P. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LEITE, C. D. P. Cinema, Educação e Infância: Fronteiras entre Educação e Emancipação. Fermentário. N. 7, Vol. 2, 2013.

MASSCHELEIN, J. Educando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Revista Educação & Realidade. V. 01, N. 33, p 35-48, jan/jun, 2008.

SCHÉRER, R. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2021-08-30

How to Cite

Oliveira, V. de L. R. L. de, Pinto, J. N., & Chisté, B. S. (2021). Childhood art images or . Rainbow appears when ink droplets mix. Revista Digital Do LAV, 14(2), 297–310. https://doi.org/10.5902/1983734865656

Most read articles by the same author(s)