Cinema making way for learning in school daily life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865040

Keywords:

cinematographic images, conversation networks, curriculum inventive movements.

Abstract

The present article problematizes the strength of cinematographic images in different research experiences carried out in Vitória - ES. The first movement deals with research about children and teachers of Early Childhood Education, who, in the encounter with cinema images, produce images of thoughts, opening the field of possibilities for the composition of different school images through the becoming-inventive child. The second movement, on the other hand, shows how the actions created in the Valente film club, located in a State High School, move the curriculum and the processes of learning. It is employed, as a methodology, the networks of conversations in which individuals and groups place themselves in relation to the production of knowledge, learning and affections moved by the assemblages of community forms/forces, aiming at the expansion of the collective action potency. It is concluded that the research movements with cinema-images in conversation networks are spaces of collective creation, in the composition of others possible for schools.

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Author Biographies

Sandra Kretli da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Professora Adjunta II, vinculada ao Departamento de Teorias e Práticas de Ensino da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/Ufes) e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGMPE/Ufes). Pós-doutora em Educação na linha de pesquisa em Currículos e Culturas do Programa de Pós-Graduação em Educação-Conhecimento e Inclusão Social, da FaE/UFMG. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), na linha de pesquisa "Cultura, Currículo e Formação de Educadores".  Pesquisadora do Grupo de Pesquisa do CNPq "Com-versações com a filosofia da diferença em currículos e conversações de professores" (PPGE/Ufes), do Grupo de Pesquisa "Cotidiano Escolar e Currículo" (Proped/Uerj) e do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas (GECC), da FAE/UFMG. 

Ana Cláudia Santiago Zouain, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - PPGMPE/UFES. Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq Com-versações com a Filosofia da Diferença em Currículos e Formação de Professores, UFES.
Professora de Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Vitória - ES.

Nathan Moretto Guzzo Fernandes, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - PPGMPE/UFES. Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq Com-versações com a Filosofia da Diferença em Currículos e Formação de Professores, PPGE/UFES.
Professor de Geografia, SEDU/ES.

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Published

2021-08-30

How to Cite

Kretli da Silva, S., Santiago Zouain, A. C., & Moretto Guzzo Fernandes, N. (2021). Cinema making way for learning in school daily life. Revista Digital Do LAV, 14(2), 229–246. https://doi.org/10.5902/1983734865040