Student government and self-government in drawing teaching in Portugal (18th and 19th centuries)

Authors

  • Catarina Silva Martins Faculdade de Belas-Artes da Universidade do Porto, Porto

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734864729

Keywords:

drawing, governmentality, pedagogical modernity, arts education, Portugal.

Abstract

The text addresses the emergence of a thought about the artistic education of Portuguese children and young people, from a governmentality perspective. Two genealogical lines stand out in the historical time outlined here, which goes from the late eighteenth century to the late nineteenth century. On the one hand, the governing purpose of the arts was to mold the citizen of the nation as worker, exploiting the potential of subjectivation of the arts, particularly in terms of student self-government; on the other hand, the symbolic and cultural capitals associated with arts also made it an area of distinction in molding kinds of people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Catarina Silva Martins, Faculdade de Belas-Artes da Universidade do Porto, Porto

Professora na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto e Investigadora Integrada do i2ADS - Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade. Directora do Doutoramento em Educação Artística da Universidade do Porto.

References

ALMEIDA, F. de. Vida Irónica, Jornal d’um Vagabundo. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1892.

ALMEIDA, J. M. E. de. Relatório da administração da Real Casa Pia de Lisboa de 20 de outubro de 1859 a 31 de outubro de 1860, apresentado a Sua Excelência o Ministro do Reino pelo provedor José Maria Eugénio de Almeida. Lisboa: Imprensa Nacional, 1861.

BOURDIEU, P. The State Nobility. Stanford: Stanford University Press, 1996.

BOURDIEU, P. A Distinção. Crítica Social do Julgamento. São Paulo: Zouk, 2007.

BRANCO, C. C. Desenho. In: BRANCO, C. C. Dicionário Universal da Educação e Ensino Útil à Mocidade de Ambos os Sexos, às Mães de Família, aos Professores, aos Directores e Directores de Colégios e aos Alunos que se Preparam para Exame, Redigido com a Colaboração de Escritores Peculiares por E. M. Porto: Livraria Internacional de Ernesto Chardon, 1886.

CHAKRABARTY, D. Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2008.

COSTA, A. da. A Instrução Nacional. Lisboa: Imprensa Nacional, 1870.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. História da Violência nas Prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.

FOUCAULT, M. Technologies of the Self. In: MARTIN, L. H.; GUTMAN, H.; HUTTON, P. H. (eds.). Technologies Of The Self. A Seminar With Michel Foucault. Massachusetts: The University of Massachusetts Press, 1988, p. 16–49.

FOUCAULT, M. Governmentality. In: BURCHELL, G.; GORDON, C.; MILLER, P. (eds.). The Foucault Effect. Studies in governmentality with two lectures by and an interview with Michel Foucault. Chicago: The University of Chicago Press, 1991, p. 87–104.

FRANKLIN, B. Proposals Relating to the Education of the Youth in Pensilvania. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, (s.d.).

GARRETT, A. Da Educação: Cartas dirigidas a uma senhora ilustre encarregada da instituição de uma jovem senhora. Porto: Em Casa da Viúva Moré, 1829.

GAZTAMBIDE-FERNÁNDEZ, R. Why the arts don’t do anything: toward a new vision for cultural production in education. Harvard Educational Review, v. 83, n. 1, 211–236, 2013.

GIKANDI, S. Slavery and the Culture of Taste. Princeton: Princeton University Press, 2011.

GOFFMAN, E. Asylums. Essays on the Social Situation of Mental patients and Other Inmates. London: Penguin Books, 1991.

KAMENS, D. H.; CHA, Y.-K. The Formation of New Subjects in Mass Schooling: Nineteenth Century Origins and Twentieth Century Diffusion of Art and Physical Education. In: MEYER, J. W.; KAMENS, D. H.; BENAVOT, A. (eds.), School Knowledge for the Masses. World Models and National Primary Curricular Categories in the Twentieth Century. London: The Falmer Press, 1992, p. 152–164.

MACEDO, J.; SILVA, J.; TRIGOSO, S. Memória da Comissão encarregada de visitar o estabelecimento da Casa Pia. Lisboa: Casa Pia de Lisboa, 1821.

MARGIOCHI, F. S. Relatório da Administração da Real Casa Pia de Lisboa Relativo ao Ano Económico de 1889-1890, Apresentado a Sua Excelência o Ministro do Reino Pelo Provedor Francisco Simões Margiochi. Lisboa: Tipografia Portuense de Pedro Oliveira, 1893.

MARTINS, C. S. “Do you hear with your ears or with your eyes?”: The education of the deaf pupils at casa pia de lisboa (c.1820-1950). Paedagogica Historica, v. 45, n. 1–2, 2009.

MARTINS, C. S. The Alchemies of the Arts in Education. Problematizing Some of the Ingredients of the Recipe. In: JÖRISSEN, B.; KLEPACKI, L.; KLEPACKI, T.; FLASCHE, V.; ENGEL, J.; UNTERBERG, L. (eds.), Spectra of Transformation. Munster and New York: Waxmann, 2018, p. 41–57.

MONIZ, J. Estudos de Ensino Secundário. Lisboa: Imprensa Nacional, 1918.

NESBIT, M. Ready-made Originals: The Duchamp Model. October, v. 37, p. 53–64, 1986.

NESBIT, M. Their Common Sense. United Kingdom: Black Dog Publishing, 2000.

Ó, J. R. do. A Casa Pia (1780-1960) como Laboratório da Modernidade Educativa em Portugal. Lisboa, 2003a.

Ó, J. R. do. O Governo de Si Mesmo: Modernidade Pedagógica e Encenações Disciplinares do Aluno Liceal (Último Quartel do Século XIX - Meados do Século XX). Lisboa: Educa, 2003b.

PESSOA, F. Ode Triunfal. Orpheu, 1, 77–83, 1915.

POPKEWITZ, T. S. The Alchemy of the Mathematics Curriculum : Inscriptions and the Fabrication of the Child. American Educational Research Journal, v. 41, n. 1, p. 3–34, 2004.

POPKEWITZ, T. S. Alchemies and Governing: Or, questions about the questions we ask. Educational Philosophy and Theory, 39, 64–83, 2007.

PORTUGAL. Carta de Lei de 7 de Março de 1761. Criação do Real Colégio dos Nobres. Disponível em: <http://193.137.22.223/fotos/editor2/RDE/L/S18/1761_1770/1761_03_07_cartadelei.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Debate Parlamentar de 11 de Janeiro de 1823. Dispõe sobre uma Reforma do Colégio dos Nobres. Disponível em: <https://debates.parlamento.pt/catalogo/mc/cd/listIssuesByYear?ano=1823>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 17 de Novembro de 1836. Criação dos Liceus - Reforma de Passos Manuel. Disponível em: <http://193.137.22.223/fotos/editor2/RDE/L/S19/1831_1840/1836_11_17decreto.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 18 de Novembro de 1836. Criação do Conservatório das Artes e Ofícios em Lisboa. Disponível em: <http://193.137.22.223/fotos/editor2/RDE/L/S19/1831_1840/1836_11_18decreto.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 5 de Janeiro de 1837. Criação do Conservatório Portuense das Artes e Ofícios. Disponível em: <http://193.137.22.223/fotos/editor2/RDE/L/S19/1831_1840/1837_01_05decreto.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 20 de Setembro de 1844. Reforma de Costa Cabral. Disponível em: <http://193.137.22.223/fotos/editor2/RDE/L/S19/1841_1850/1844_09_20decreto.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 10 de Abril de 1860. Regulamento sobre os Liceus Nacionais. Disponível em: Diário de Lisboa, 1ª Série, n. 133, de 12 de junho. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 5 de Outubro de 1893. Dispõe sobre a necessidade de um museu etnográfico. Disponível em: <https://legislacaoregia.parlamento.pt/V/1/78/125/p1026>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 14 de Agosto de 1895. Regulamento da reforma do Ensino Liceal. Disponível em: <https://legislacaoregia.parlamento.pt/V/1/81/123/p689>. Acesso em: 18 jun. 2021.

PORTUGAL. Decreto de 5 de Dezembro de 1918. Dispõe sobre a organização do ensino industrial e comercial. Disponível em: <https://dre.pt/application/conteudo/183179>. Acesso em: 18 jun. 2021.

RAPOSO, J. A. S. Relatório das Aulas da Real Casa Pia de Lisboa Apresentado à Exma Administração Pelo Provisor dos Estudos José António Simões Raposo. Lisboa: Tipografia de M. da Costa, 1869.

RIBEIRO, J. S. História dos Estabelecimentos Científicos, Literários e Artísticos de Portugal nos Sucessivos Reinados da Monarquia. Tomo III. Lisboa: Tipografia da Academia Real das Ciências, 1873.

RODRIGUES, F. de A. Discurso Pronunciado por Francisco de Assis Rodrigues na Sessão Pública Trienal e Distribuição de Prémios da Academia de Belas Artes de Lisboa na Presença de Suas Magestades Fidelíssimas em 29 de março de 1862. Lisboa: Tipografia de José Baptista Morando, 1862.

ROSE, N. Governing the Soul: The Shape of the Private Self. London: Routledge, 1990.

STEVENS, E. W. The Grammar of the Machine. Technical Literacy and Early Industrial Expansion in the United States. New Haven and London: Yale University Press, 1995.

VASCONCELOS, J. de. A Exposição das Escolas de Desenho Industrial. Porto: Tipografia do Comércio do Porto, 1891.

Published

2021-08-30

How to Cite

Martins, C. S. (2021). Student government and self-government in drawing teaching in Portugal (18th and 19th centuries). Revista Digital Do LAV, 14(2), 359–384. https://doi.org/10.5902/1983734864729