Invented things: editing and montage in a school cinema club
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734861968Keywords:
cinema, child education, montage, teacher training.Abstract
The present article is based on the experience of child education teachers in montage of short films carried out in schools in the outskirts of Campinas-SP. These experiences express a path that emerged in the cartographic research developed in the project Lugar-escola e cinema (Place-school and cinema), and led us to rehearse the perspective of montage as ignorant schoolmaster of a pedagogy of cinema. The article begins by indicating the need to distinguish the concepts of editing and montage, due to the singularities of the school context and the way cinema is produced there. Then, it reports and reflects on processes of individual and collective film creation, where montage and editing act distinctly in negotiations between teachers-filmmakers and in learning from and with cinema. Since these processes are as multiple as they are intuitive, the article reports in what way intuition combined with technical knowledge led to a certain type of montage, where the spread of senses and confidence in the viewer play a decisive role in our experience of making-seeing-talking about films in a school cine club.
Downloads
References
CAIU O XILOFONE?. Mauro Antonio Guari. 7:42 min. 2020. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=AzY1Oh7zV14&t=181s>. Acesso em: 28 mar. 2020.
CIGARRAS. Direção: Mauro Antonio Guari. 7:02 min. 2019. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=0aYosxOhL6g>. Acesso em: 28 mar. 2020.
DELEUZE, G. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense, 1987.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. v. 1. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. v. 4. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELIGNY, F. O Aracniano e outros textos. São Paulo: n-1 edições, 2015.
DESGAGNÉ, S. O conceito de pesquisa colaborativa: a idéia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007
EDGAR-HUNT, R.; MARLAND, J.; RAWLE, S. A linguagem do cinema. Porto Alegre: Bookman, 2013.
ESCÓSSIA, L. da; KASTRUP, V.; PASSOS, Ed. Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. v. 1. Porto Alegre: Meridional, 2015.
FiOs TrAmAdOs Ao AcAsO. Direção: Sandra Amaral, Rozeli Melo, Wenceslao Oliveira Jr. 9:57 min. 2019 Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=_0KEVQ8MSF4&t=1s>. Acesso em: 28 mar. 2020.
GUIMARÃES, C. Cinema de cozinha. Catálogo Mostra Cinema de Cozinha. São Paulo: SESC, 2008.
GUIMARÃES, C. Ver é uma fábula (entrevista). 2013. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=n88Ieqcy1Rw>. Acesso em: 01 abr. 2020.
GUSTAVO Entrevista (filme). Direção: Sandra Amaral. Campinas. 2:39 min. 2019. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=HgwLHKh9-lI>. Acesso em: 28 mar. 2020.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: ESCÓSSIA, L. da; KASTRUP, V.; PASSOS, E. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
MEKAS, J.; MOURÃO, P. Jonas Mekas. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil; Pró-reitoria de Cultura e Extensão Universitária - USP, 2013.
MIGLIORIN, C.; BARROSO, E. I. Pedagogias do cinema, montagem. In: MIGLIORIN, C.; PIPANO, I. Cinema de brincar. Belo Horizonte: Relicário, 2019.
MIGLIORIN, C.; PIPANO, I. Cinema de brincar. Belo Horizonte: Relicário, 2019.
MONDZAIN, M.-J. Homo Spectator. Lisboa: Orfeu Negro, 2015.
O DE Ó eu Mauro. Direção: Mauro Antonio Guari e Sandra Amaral. 2:44 min. 2018. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=4w0BEM98Vt4>. Acesso em: 28 mar. 2020.
OLIVEIRA JR, W. M.; AMARAL, S. R. F. Arte e democrazia tra cinema e scuola dell’infanzia. In: INFANTINO, A. (org). I Bambini imparano – il ruolo educativo degli adulti nei servizi per l’infanzia 0-6. Milano: Guerini Scientifica, 2019.
PASSOS, E.; KASTRUP, V. Cartografar é construir um plano comum. Fractal, Rev. Psicol., v. 25, n. 2, p. 263-280, maio/ago. 2013.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. Pistas do Método da Cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. v. 2. Porto Alegre: Sulina, 2014.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
SOHLEPSE. Direção: Mauro Antonio Guari. Campinas. 1:52 min. 2018. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=GLgXcgmZT6g>. Acesso em: 28 mar. 2020.