Thinking child education from images
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734843856Keywords:
child education, images, visualities, curriculum.Abstract
This article focuses on the use of images in Early Childhood Education in the Municipal Education Network in Goiânia, Brazil. This writing exercise is concerned with questioning how children build images, in addition to thinking about how teachers in this stage of Basic Education have been using images as methodological resources. For this, we developed a brief study about the conception of child presented in the curriculum document of Goiânia for Early Childhood Education. We also conducted a bibliographic research based on the studies of Cunha (2007), Martins (2010) and Derdyk (2015) that address the use of images in early childhood education and the ways of thinking about drawing in early childhood education. Thus, we highlight the way in which images contribute to the construction of imaginaries and discuss their importance and potential in the teaching processes for children.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.
CUNHA, S. R. V. Como vai a arte na educação infantil. In: Revista de Educação Presente. CEAP, Salvador: v. 56, p. 4-12, 2007.
DERDYK, E. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. 5. Ed. – Porto Alegre, RS: Editora Zouk, 2015.
GOIÂNIA. Secretaria Municipal de Educação. Infâncias e Crianças em Cena: por uma Política de Educação Infantil para a Rede Municipal de Goiânia. Goiânia: SME, DEPE, DEI, 2014.
HERNÁNDEZ, F. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura. In:
MARTINS, R.; TOURINHO, I. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: UFSM, 2013.
MARTINS, A. F. Toda criança desenha... Toda criança desenha?! In:
MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Org.). Cultura Visual e Infância. Santa Maria: Editora UFSM, 2010.
MIRZOEFF, N. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 745-768, 2016.
OSTETTO, L. E. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, L. E. (Org.). Registros na educação infantil: Pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Editora Papirus, 2017.
ROSE, G. Visual Methodologies: An Introduction to the interpretation of visual materials. London: SAGE Publications, 2001.
SAMAIN, E. As imagens não são bolas de sinuca. Como pensam as imagens. In: SAMAIN, E. (Org.). Como pensam as imagens. São Paulo: Editora UNICAMP, 2014.