Thinking child education from images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734843856

Keywords:

child education, images, visualities, curriculum.

Abstract

This article focuses on the use of images in Early Childhood Education in the Municipal Education Network in Goiânia, Brazil. This writing exercise is concerned with questioning how children build images, in addition to thinking about how teachers in this stage of Basic Education have been using images as methodological resources. For this, we developed a brief study about the conception of child presented in the curriculum document of Goiânia for Early Childhood Education. We also conducted a bibliographic research based on the studies of Cunha (2007), Martins (2010) and Derdyk (2015) that address the use of images in early childhood education and the ways of thinking about drawing in early childhood education. Thus, we highlight the way in which images contribute to the construction of imaginaries and discuss their importance and potential in the teaching processes for children.

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Author Biographies

Nara Mendes Moreira, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora da Secretaria Municipal de Educação de Goiânia. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual (PPGACV-UFG). Especialisata em Educação Infantil, Alfabetização e Letramento pela Faculdade Brasileira de Educação e Cultura (FABEC). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).  

Carla Luzia de Abreu, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora na Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua no Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual (PPGACV-UFG) e nos cursos de Licenciatura de Artes Visuais e Bacharelado em Artes Visuais da Faculdade de Artes Visuais (FAV-UFG). Doutora em "Artes Visuales y Educación" (2014), pela Universidad de Barcelona (UB, Espanha), em regime de Cotutela com o programa de pós-graduação Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás (UFG), Brasil.

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Published

2021-04-29

How to Cite

Moreira, N. M., & Abreu, C. L. de. (2021). Thinking child education from images. Revista Digital Do LAV, 14(1), 089–102. https://doi.org/10.5902/1983734843856