Singularization of identities and construction of subjectivities in visual culture perspective

Authors

  • Mariana Binato de Souza UFSM
  • Viviane Diehl

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373484291

Keywords:

Identity, Subjectivity, Visual culture, Visual arts education

Abstract

This research‘s theme is the singularity of identity and subjectivity construction by proposing in the visual arts which was performed in the context of the ―Estação dos Ventos‖ (Wind Station) child care center in Santa Maria city with preteens aged between 10 and 13 years old. Visual culture has been comprised here as a facilitator on bringing the contributors with the theme, as it seeks to relate culture and visualities present in everyday life from a critical look at both individual and group. Collaborating in the process by addressing both identities and subjectivities, this research has made use of fragments of the methodology of work projects for its facilitative approach that belonged of the process of approaching the contributors, and therefore their possibility on identity singularizing and subjectivities construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Binato de Souza, UFSM

Licenciada em Artes Visuais

Viviane Diehl

Doutoranda em Educação na UFSM. Professorartista e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura

References

ASSIS, Henrique Lima. Sentidos e significados da arte na escola contemporânea: educação artística, ensino de arte ou cultura visual? In: RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira, ASSIS, Henrique Lima. (orgs.). Educação das artes visuais na perspectiva da cultura visual: conceituações, problematizações e experiências. Goiânia: SEDUC, 2010. p. 209 – 234.

BECKER, Aline da Silveira. Histórias e imagens: a visualidade produzindo infâncias. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Org.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2010. p. 89 – 104.

CANCLINI, Nestor Garcia. Diferentes desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2009.

COELHO, Roseane Martins. O sujeito e a construção da identidade: implicações na infância, na educação e na arte. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Org.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. da

UFSM, 2010. p. 105 – 129.

CRECHE ESTAÇÃO DOS VENTOS. Disponível em:

www.crecheestacaodosventos.blogspot.com. Acesso em: 23 de maio. 2011.

CUNHA, Suzana Rangel Vieira da. As infâncias nas tramas da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Org.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2010. p. 131 – 161.

CURY, Ana Cristina; DALLA-VALLE, Luciana de Luca. Projetos educacionais. Curitiba: Fael editora, 2010.

DALLA VALLE, Lutiere. ¿Qué significa aprender desde Proyectos de Indagación? Revista Digital do LAV – Laboratório de Artes Visuais - Revis LAV Ano III – Número 04– Março 2010. ISSN 1983-7348. Disponível em: http://www.ufsm.br/lav/. Acesso em: 2 abr.

_________________. Esquema de Projetos de Trabalho Fernando Hernández. Disponível em: http://luthiere.wordpress.com/esquema-projetos-de-trabalho-fernandohernandez/. Acesso em: 13 out. 2010.

FERREIRA, Sueli. A afetividade do aprendente e a prática. Contrapontos, v. 4, n. 3, p. 547-559. Itajaí, set./dez. 2004. Disponível em:

https://www6.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/798/650. Acesso em: 15 out. 2010.

GALLO, Silvio. Subjetividade, ideologia e educação. Perspectiva. Florianópolis, v.16, n. 2.9, p.133 -152, jan./jun. 1998.

GIOVANELLA, Alessandra. Invenções cartográficas – uma poética da criação... imagens cotidianas. In: CORRÊA, Ayrton Dutra (Org.). Cartografias contemporâneas da arteeducação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2008. p. 83 – 118.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23ª. ed.

Petrópolis: Vozes, 2004. p.79 – 106.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite a deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 31 – 49.

__________________. Catadores da Cultura Visual. Proposta para uma nova narrativa educacional. Trad. Ana Death Duarte. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

__________________. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Trad. Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas do Sul, 2000.

__________________; VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho – O conhecimento é um caleidoscópio. 5ª ed. Porto Alegre: Artes

Médicas, 1998.

KASTRUP, Virgínia. A Rede: uma figura empírica da ontologia do presente. In: FONSECA, Tânia Mara Galli; KIRST, Patrícia Gomes (Org.). Cartografias e devires: a construção do presente. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

______________. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devirmestre. In: Educação e sociedade. São Paulo, v. 26, n. 93, p. 1-13. Setembro – dezembro/2005.

LIXO EXTRAORDINÁRIO. Direção de Lucy Walker. Rio de Janeiro: Angus Aynsley, Hank Levine, 2009. (99 min), son, color.

LIXO EXTRAORDINÁRIO. Disponível em: www.lixoextraordinario.com.br. Acesso em: 16 de março. 2011.

MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. Culturas da infância e da imagem ―Aconteceu um fato grave, um incidente global‖. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Org.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2010. p. 37 – 55.

MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. (Org.). Arte, educação e cultura. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2007. p. 19 – 40.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

PASSIONE. Disponível em: www.globo.com/passione. Acesso em: 13 de outubro de 2010.

PEREIRA, Alexandre Adalberto. Estereótipos desenhados, identidades projetadas. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Org.). Cultura Visual e Infância: quando as

imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2010. p. 209 – 226.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

TRIVIÑOS, Augusto N. Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2012-03-05

How to Cite

Souza, M. B. de, & Diehl, V. (2012). Singularization of identities and construction of subjectivities in visual culture perspective. Revista Digital Do LAV, (8), 020–044. https://doi.org/10.5902/198373484291