Methodological processes in the investigation of a teacher-artist research

Authors

  • Marcelo Forte

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734839293

Keywords:

Research methodology, Autoethnography, Cartography, Narrative, Explorations

Abstract

This article explores the methodological paths followed in a Ph.D. study in Contemporary Studies, developed at the University of Coimbra, resulting in the dissertation "Explorations of a teacher-artist and the paths of artistic teaching". In this study, the methodological combination of Autoethnography, Cartography, and Narrative is brought as a way of elucidating the actions that were developed throughout the research. Based on these methodological assumptions, three key concepts for the investigation were brought to light: exploration, encounter, and crossing. This triad represents the training course of the teacher-artist, constituted by the researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Forte

Doutor em Estudos Contemporâneos pelo Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX da Universidade de Coimbra. Mestre em Arte e Cultura Visual pelo Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. Possui licenciatura plena no curso de Artes Visuais - Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC) da UFSM, do Grupo de Pesquisa em Educação e Cultura Visual da UFG e da Associação de Professores de Expressão e Comunicação Visual, de Portugal. 

References

ARMSTRONG, P. Toward an autoethnographic pedagogy. In: Anais da 38ª conferência scutrea, Universidade de Edinburgo, 2008. Disponível em: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/172288.pdf. Acesso em 02/03/2018.

CONNELLY, M. & CLANDININ, J. Relatos de experiencia e Investigación narrativa. In: Larrosa, J. (et al.). Déjame que te cuente: Ensayos sobre narrativa y educación. (11-59). Barcelona: Laertes, 1995.

COSTA, L. B. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - vol. 7, n.2, (66-77), 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/15111. Acesso em 24/11/2017

DELEUZE, G. & GUATTARI, F. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia, V. 3. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, G. & PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta , 1998.

DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ELLIS, C.; ADAMS, T. E.; BOCHNER, A. P. Autoethnography: an overview. In: Forum: Qualitative Social Research, v.12, n.1, 2011. Disponível em http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1589/3095. Acesso em: 28/03/2016.

FOUCAULT, M. Mesa-redonda em 20 de maio de 1978. In: Motta, M. B. (Org.). Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária. Coleção Ditos e Escritos: IV. (Coleção Ditos e Escritos, 4), 2003.

GODINHO, A. Devir rosto e abrir o pensamento. In: DIAS, S.O.; MARQUES, D.; AMORIM, A.C. (Orgs.). Conexões: Deleuze e Arte e Ciência e Acontecimento e... (49-62). Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq; Campinas: ALB. 2012.

JOVCHELOVITCH, S. & BAUER, M.W. A entrevista narrativa. In: BAUER, M.W. & GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto imagem e som – um manual prático. Petrópolis: Vozes. 2002.

MARTINS, R.; TOURINHO, I. Pesquisa narrativa: concepções, práticas e indagações. In: Anais do Congresso de Educação, Arte e Cultura. Santa Maria. [CD], 2009.

ORLANDI, L. Um gosto pelos encontros. In: Deleuze online. 2014. Disponível em: http://deleuze.tausendplateaus.de/ wp-content/uploads/2014/10/Um-gosto-pelos-encontros-Artigo-de-Luiz-Orlandi1.pdf. Acesso em: 10/04/2017,

PASSOS, E. & BARROS, R.B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V. & ESCÓSSIA, L. da. (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

SANTOS, S.M.A. “O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios”, In: Plural Revista de Ciênicas Sociais. (214-241), 2017. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/plural/article/view/113972. Acesso em: 01/01/2018

SCRIBANO, A.; DE SENA, A. Construcción de conocimiento en Latinoamérica: algunas reflexiones desde la auto-etnografia como estratégia de investigación. In: Cinta Moebio, v.34, (1-15), 2009. Disponível em: http://www.moebio.uchile.cl/34/scribano.html. Acesso em 20/08/2017.

Published

2019-12-15

How to Cite

Forte, M. (2019). Methodological processes in the investigation of a teacher-artist research. Revista Digital Do LAV, 12(3), 005–019. https://doi.org/10.5902/1983734839293