Risks and scribbles in the art teaching initiation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734837856

Keywords:

Research, PIBID, Visual Arts, Education

Abstract

This article focuses on the importance of research in teaching initiation, as well as its applicability and results. The objective is to point out the relevance of programs such as PIBID for students who wish to pursue a teaching career. Therefore, this work develops dialogues from the processes and products of a PIBID Subproject in Visual Arts at UFRGS, whose tasks were developed in articulation with a school located in Porto Alegre city (RS, Brazil). Thus, it is possible to understand the significance of programs that do not reach isolated results, given that its effects arise in the relationship between Higher Education and Basic Education Schools, and it involves not only students and university teachers but also the school community of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Esmeris, Universidade Feevale

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais (Universidade Feevale). Bolsista CAPES. Licenciada em Artes Visuais (UFRGS). Bacharela em Artes Visuais (Universidade Feevale).

Ernani Mügge, Universidade Feevale

Doutor em Literatura Brasileira, Portuguesa e Luso-africana (UFRGS) e pós-doutor em Cultura e Literatura (Universidade Feevale). Professor permanente e pesquisador da Universidade Feevale, atuando no PPG em Processos e Manifestações Culturais e no Mestrado Profissional em Letras.

References

CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo, SP: Martins, 2005.

DIAS, Belidson. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L (org). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

ESMERIS, Sabrina. Correr o Risco: o desenho em campo expandido a partir de um projeto educativo do PIBID Artes Visuais. Porto Alegre: (Trabalho de Conclusão de Curso) Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, 2018.

FEITOSA, Charles. Explicando a filosofia com arte. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

HERNÁNDEZ, Fernando Hernández. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L (org). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

ICLE, Gilberto. Pedagogia da Arte: entre-lugares da escola. Porto Alegre: UFRGS, 2012.

MASTROBERTI, Paula (coord.) Curso de Extensão Fadas na Cultura Midiática: Ética, Estética e Poética coordenado por Paula Mastroberti, na UFRGS em 8 abril a 27 de maio de 2017.

MASTROBERTI, Paula. O Super – Herói Universitário: porque não podemos ficar à margem. In: COSTA, Luciano Bedin da; MASTROBERTI, Paula. Super Herói Universitário: Dicionário Raciocinado das Licenciaturas Tomo V. Porto Alegre: Editora dos autores, 2016.

PONGE, Robert Charles. Surrealismo e novo mundo. Porto Alegre: UFRGS, 1999.

PORTAL MEC: http://portal.mec.gov.br/pibid Acesso em 16 abril 2019.

SCHENKEL, Camila Monteiro. Distensões da imagem: um estudo sobre as relações entre fotografia e texto no trabalho de Vera Chaves Barcellos e Rosângela Rennó. 2011. 201f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) ‒ UFRGS, Porto Alegre, RS, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/34065. Acesso em: 16 abril 2019

Published

2020-04-13

How to Cite

Esmeris, S., & Mügge, E. (2020). Risks and scribbles in the art teaching initiation. Revista Digital Do LAV, 13(1), 069–094. https://doi.org/10.5902/1983734837856