Directors in action: audiovisual training passed through feminist methodologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734834551

Keywords:

Teachers’ education, Feminist methodologies, Visual culture education

Abstract

This paper discusses some actions directed by people involved in this research (me and the participants of the disciplines and extension project of Pezinho from Jatobá). Directing refers to the function of being responsible for an audiovisual as well as its learning process. In order to build processes of interformation, I embrace the learning objectives in my own teaching practice and the audiovisual improvement goals, both based on references of feminist methodologies. The action-research and the diaries from the teacher-researcher and students were used as research methodologies. As results, it is intended to contribute with the discussion about the impact of feminist methodologies in teaching practices involving audiovisual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lara Lima Satler, PPGACV/FAV/UFG – Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás

Pós-doutorado em Estudos Culturais (PACC/ UFRJ). Doutorado em Arte e Cultura Visual (PPGACV/ FAV / UFG). Professora-pesquisadora da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) e no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Performances Culturais (PPGIPC) da Universidade Federal de Goiás (UFG). É vinculada ao Núcleo de Pesquisa em Teoria da Imagem (NPTI / PRPG-UFG / CNPq). E-mail: satlerlara@gmail.com 

References

BUTLER, J. Sujeitos do sexo/gênero/desejo. In: ________. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rido de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 15-37.

DIAS, Belidson. O i/mundo da educação em cultura visual. Brasília: Ed. da Pós-graduação em Arte da UnB, 2011, 210 p.

CARVALHO, R. I. B. de. A prática pedagógica do bacharel professor da área de Comunicação Social. Brasília, 2012. 250 p. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília.

DEWEY, John. The philosophy of Jonh Dewey. Two volumes in one: The sctruture of experience/ The lived experience. Chicago: The University of Chicago Press, 1981, 723 p.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999, 271 p.

MARTINS, Alice Fátima. Arena aberta de combates, também alcunhada de Cultura Visual – anotações para uma Aula de Metodologia de Pesquisa. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Cultura das imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p. 207-230.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Reflexividade e pesquisa empírica nos infiltráveis caminhos da cultura visual. In: _____; _____ (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 61-76.

MIRANDA, F. Imágenes, artefactos visuales y tecnologias: condiciones y realciones. In: __________; VICCI; G. (Orgs.). Artes visuales: tecnologías, contenidos y aprendizajes en la cultura visual y el arte. Montevideo: Ediciones Santillana, 2015a, p.11-24.

MIRANDA, F. Los aprendizajes con relación al arte y la cultura visual. In: __________; VICCI; G. (Orgs.). Artes visuales: tecnologías, contenidos y aprendizajes en la cultura visual y el arte. Montevideo: Ediciones Santillana, 2015b, p.25-58.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. O que pode um diário de aula? In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 225-236.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Por uma abordagem narrativa e autobiográfica: diários de aula como foco de investigação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 175-190.

PORTELLA, Ana Paula; GOUVEIA, Taciana. Introdução: feminismo, educação e gênero. In: Ideias e dinâmicas para trabalhar com gênero. Recife: SOS Corpo Gênero e Cidadania, 1999. (Metodologia SOS Corpo)

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Ano 20, n. 2, jul./dez.1995, pp. 71-99.

THIOLLENT, Michel. Notas para o debate sobre pesquisa-ação. In: BRANDÃO, Carlos R. (Org.) Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1985, p.82-103

Published

2018-12-08

How to Cite

Satler, L. L. (2018). Directors in action: audiovisual training passed through feminist methodologies. Revista Digital Do LAV, 11(3), 138–161. https://doi.org/10.5902/1983734834551