The Triangular Approach as an educational possibility in the Art / Dance Discipline with students of Youth and Adult Education (EJA)

Authors

  • Renata Celina de Morais Otelo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN
  • Marcilio de Souza Vieira Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734833530

Keywords:

Art, Dance, Body, Youth and adult education, Triangular approach

Abstract

This article presents writings and reflections about the teaching practice experienced with the curricular component Art, specifically with the artistic language of Dance, with the students of Youth and Adult Education (EJA) of the night period, from Escola Municipal Professor José de Patrocínio, located in the northern zone of Natal, Rio Grande do Norte. The text aims to reflect the pedagogical practice in Art / Dance of a teacher of this modality of basic education as well as to present possibilities of approaching the contents of Dance in EJA, based on the Triangular Approach of Ana Mae Barbosa (2008). The methodology used is of descriptive qualitative nature, having as a method the participant action, studied from Thiollent (1984) and Silva (1986). This study concluded that the Art/Dance content can contribute to the construction of the social body of EJA students, extrapolating narrow practices that emphasize only the Visual Arts, verifying that it is possible to insert the Dance together with this educational public.

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Author Biographies

Renata Celina de Morais Otelo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN

Possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), Especialização em Ensino de Arte pela UFRN (2009) e é Mestre em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFRN (2016). Atualmente é Professora Temporária do curso de Licenciatura em Dança ( graduação) na Universidade Federal do Rio Grande do Norte ( UFRN) e é professora da Prefeitura Municipal de Natal atuando como Coordenadora do Programa Mais Educação na Escola Municipal Noilde Ramalho. Possui experiência docente em Educação Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Médio/Profissionalizante, Educação de Jovens e Adultos (EJA) e Ensino Superior. Cursa a graduação de Pedagogia na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integra o Grupo de Pesquisa em Corpo, Dança e Processos de criação (Cirandar DEART/UFRN).

Marcilio de Souza Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN

esquisador e Artista da dança, Pós Doutor pelo Instituto de Artes da Unesp, Professor Adjunto do Departamento de Artes. É Vice-Coordenador do Curso de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGArC) da UFRN. Atua nos Programas de Pós-graduação em Artes Cênicas da UFRN e PROFARTES/UFRN. Possui graduação em Educação Artística com habilitação em Artes Cênicas (2002) e graduação em Educação Física (2010) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Especialista em Pedagogia do Movimento (2003) Mestre (2005) e Doutor em Educação pela UFRN (2010). Integra o Banco de avaliadores de Instituições de nível Superior - SINAES/ INEP atuando nos Cursos de Artes Cênicas e Educação Física. Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento (Grupo Estesia DEF/UFRN) e do Grupo de Pesquisa em Corpo, Dança e Processos de criação (Cirandar DEART/UFRN). Membro efetivo da ABRACE - Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas e da ANDA - Associação Nacional de Dança. Foi coordenador do Curso de Educação Física (Bacharelado e Licenciatura do UNI-RN -2010 a 2012) e do Curso de Licenciatura em Dança da UFRN (2013 a 2015).

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Published

2018-12-08

How to Cite

Otelo, R. C. de M., & Vieira, M. de S. (2018). The Triangular Approach as an educational possibility in the Art / Dance Discipline with students of Youth and Adult Education (EJA). Revista Digital Do LAV, 11(3), 122–137. https://doi.org/10.5902/1983734833530