Drifting geographies

Authors

  • Camila Barbosa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Ana Maria Hoepers Preve

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734830392

Keywords:

Drifting geographies, Workshops as other territories in education, Education as invention

Abstract

Walking and writing is different from flying and reading. The memory brought us, then, a phrase from Walter Benjamin, while we thought about everything that we had already experienced so far. We reopened the activities of year 2017, at the Hospital of Custody and Psychiatric Treatment (Hospital de Custódia e Tratamento Psiquiátrico - HCTP), in Florianópolis, thinking about walking and writing, about the contact with the world through an experience that necessarily involves a surface, a ground, a territory. The purpose of this text is to present the drifts of the work carried out at HCTP with inpatients through practices developed in workshops called "Drifting Geographies", linked to the previous work developed by one of us, entitled Maps, prison and flight: intensive cartography in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Barbosa, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Acadêmica do curso de Geografia (Licenciatura) na UDESC, bolsista do PIBID/Geografia, membro do Grupo Geografias de Experiência do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Geografia/UDESC e da Rede Internacional “Imagens, Geografias e Educação”. 

Ana Maria Hoepers Preve

Professora adjunta no Curso de Geografia e no Programa de Pós-Graduação em Educação na linha de pesquisa Educação e Comunicação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Membro do Grupo Geografias de Experiência, do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Geografia/UDESC e da Rede Internacional “Imagens, Geografias e Educação”. 

References

ANDARILHO. Direção de Cao Guimarães. Minas Gerais: Cinco em Ponto, 2006. (80 min.), 35 mm, color.

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro : Objetiva, 2015.

______. Livro das Ignorãças. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.

LEMINSKI, Paulo. Toda poesia. São Paulo : Companhia das Letras, 2013.

ANTUNES, Arnaldo. Agora aqui ninguém precisa de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

CORRÊA, Guilherme. Oficina – novos territórios em educação. In: PEY, Maria Oly. Pedagogia Libertária: experiências hoje. Rio de Janeiro: Imaginário, 2000.

CRARY, Jonathan. 24/7 - Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos. Trad. Coordenada por Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Iluminúras. 2006.

GODOY, Ana. Mìdia, imagens, espaço: Notas sobre uma poética e uma política como dramatizacao geográfica. In: Cazetta, V. e Oliveira Jr. W. (orgs.) Grafias de espaço: imagens da educação geográfica contemporânea. Campinas, SP: Alínea, 2013.

MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 35-48, jan./jun. 2008.

PREVE, Ana Maria Hoepers. Cartografias intensivas: notas para uma educação em geografia. Revista Geografares, Vitória, n. 12, p. 50-75, jul. 2012.

Published

2017-12-26

How to Cite

Barbosa, C., & Preve, A. M. H. (2017). Drifting geographies. Revista Digital Do LAV, 10(3), 017–030. https://doi.org/10.5902/1983734830392