Paths of a research: the costurography as another academic writing
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734829916Keywords:
Academic writing, Cartography, Device, Sewing, CosturographyAbstract
This work tries to bring a conversation between a student of Academic Master's in Education, one professor and the experience of a research. Betting on other methodological contours happens a displacement of the conceptual production of the own writing. Write how to sew. In the course of the research, the student begins to problematize academic writing as a collective undertaking, as a political bet, ethics and aesthetics. In this mapped course, the costurography as a craft. Handwriting, with lines, needle and patchwork of jeans. From the remains, the costurography is composed in the fabric and also in other possible surfaces. Made in jeans and paper. Minimal, small gestures. A writing experimentation.
Downloads
References
BARROS, M. O apanhador de desperdícios. Disponível em: http://www.entreculturas.com.br/2010/10/manoel-de-barros-o-apanhador-dedesperdicios/.
CLARETO, S. M.; VEIGA, A. L. V. S. Uma escrita de muitos ou uma escrita em travessia. In: CALLAI, C. & RIBETTO, A. (Org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, v.1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DELEUZE, G. O que é um dispositivo. (1990) Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/Gilles%20Deleuze%20%20O%20que%20e%20um%20dispositivo%20(1).pdf .
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.
DIAS, R. O. trajetórias poéticas por entre formação, arte e escola básica, in RIBETTO, Anelice (org). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). 1. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014.
GERALDI, João Wanderley. Pelos caminhos e descaminhos dos métodos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n.87, p. 601-610, 2004.
LARROSA, Jorge. Notas sobre experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. n. 19. São Paulo, p. 20 – 28, jan/fev/mar/abr, 2002.
LINHARES, L. Escrever e viver: estranhamentos e entranhamentos recíprocos, in CALLAI, C. & RIBETTO, A. (Org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
MACHADO, L. D.; ALMEIDA, L. P. Notas sobre escrever [n] uma vida. In CALLAI, C. & RIBETTO, A. (Org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
ORLANDI, L.B.L. (2002) Que estamos ajudando a fazer de nós mesmos? In: M. Rago, L.B.L. Orlandi & A. V. Neto (orgs.) Imagens de Foucault e Deleuze ressonâncias nietzscheanas (v.1, p. 227-238). Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
PÉREZ, C. L. V. cinco cabeças e um copo de café... (com)fabulações sobre a potência de uma educação menor, in RIBETTO, A. (Org.). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). 1. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014.
RIBETTO, A. Experiência, experimentações e restos na escrita acadêmica. In: CALLAI, C.; RIBETTO, A. (Org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
RIBETTO, A. dos saberes risíveis aos saberes menores na educação. RIBETTO, A. (org). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). 1. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014.
SKLIAR, Carlos. Conversar e conviver com os desconhecidos. In: FONTOURA, Helena Amaral da (Org.). Políticas Públicas, Movimentos Sociais: Desafios à Pósgraduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, 2011. Modo de acesso: Disponível em: http://www.fe.ufrj.br/anpedina2011/livro3.pdf.
VIGNALE, S. Prefacio para uma política de la escritura In: CALLAI, C.; RIBETTO, A. (Org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.