Educational experiences with film narratives: problematizing cinema in visual arts classes

Authors

  • Jéssica Maria Freisleben Universidade Federal de Santa Maria
  • Milena Regina Duarte Corrêa Universidade Federal de Santa Maria/RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734827904

Keywords:

Film narratives, Teaching experience, Visual arts

Abstract

This work departs from problematizing educational experiences of a film narrative in the school environment. It is configured as a report of a teaching experience in the public school context, with young students of elementary school, aged between 14 and 16 years old. The school is part of the municipal education system, in the city of Santa Maria/RS. The experience is focused on the issues triggered by the encounter with the film "The Invention of Hugo Cabret" watched by two groups, in which possibilities of invention, textures and problematizations with and to the films were explored. The narrative perspective was chosen to integrate this investigation, since by narrating we make choices once we narrate according to our vision and understanding of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Maria Freisleben, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Artes Visuais, pela Universidade Federal de Santa Maria/RS.

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria/RS.

Milena Regina Duarte Corrêa, Universidade Federal de Santa Maria/RS

Acadêmica do curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria/RS.

References

ARAÚJO, I. Prefácio. In: COSTA, Antônio. Compreender o cinema. Rio de janeiro: Globo, 1987.

CARDONETTI, V. K. GARLET, F. R. OLIVEIRA, M. O. de. Ressonâncias de uma intercessão fílmica que impelem a problematizar a experiência educativa. Goiânia: Educativa, 2014 v. 17, n. 2, p. 341-366.

FRESQUET, A; MIGLIORIN, C. Da obrigatoriedade do cinema na escola, notas para uma reflexão sobre a lei 13.006/14. In: Cinema e Educação: A Lei 13.006. Reflexões, Perspectivas e Propostas. Belo Horizonte: Universo Produção, 2015.

FRESQUET, A. M. Imagens do desaprender – uma experiência de aprender com o cinema: Rio de janeiro, Booklink, 2007.

_

________________ Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

GABRIEL, C. Currículo e cinema na educação básica: reflexões sobre uma articulação discursiva possível. In FRESQUET, Adriana. Currículo de cinema para escolas de educação básica. Rio de Janeiro: 2013. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GARLET, F. R. CARDONETTI, V. K. OLIVEIRA, M. O. de. A problematização como possibilidade avaliativa: Blumenau, Atos de Pesquisa em Educação - v. 9, n.3, p.662-680, set./dez. 2014.

KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

___________ Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devirmestre. Educação & Sociedade: São Paulo, v.26, n.93, p.1273-1288, set-dez, 2008.

MARTINS, R.; TOURINHO, I. Pesquisa Narrativa: Concepções, Práticas e Indagações. Anais do II CEAC, UFSM, 2009.

Published

2017-08-25

How to Cite

Freisleben, J. M., & Corrêa, M. R. D. (2017). Educational experiences with film narratives: problematizing cinema in visual arts classes. Revista Digital Do LAV, 10(2), 107–119. https://doi.org/10.5902/1983734827904