Musical practices of everyday life in undergraduate research: research diaries in Christian religious environments

Authors

  • Ana Lúcia Louro Universidade Federal de Santa Maria
  • André Reck Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734827859

Keywords:

Everyday, Learning research, Religious environments, Classrooms, Training diaries of music teachers

Abstract

In this communication reported a studie of scientific research, from the perspective of recovery of everyday knowledge in music teacher training. Two graduates and a Bachelor's degree in music from University courses in southern Brazil wrote diaries of research on your performance as musical groups leaders in Evangelical churches and a Catholic music Ministry, that were analysed based on Zabalza (2004). The main dilemma: "be a musician or Minister of praise", there were two categories, considering the horizons of significance (Souza, 2013) of students and musicians studied for them: 1. Love God more than music; 2. Love the near more than music. From the readings proposed here to contribute to the discussions on autobiographical research, especially research diaries, studies on Christian religious environments and teacher training, from the reflection on meaningful experiences in their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lúcia Louro, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Bacharelado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, mestrado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e doutorado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

André Reck, Universidade Federal do Pampa

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (PPGE/UFSM), com ênfase nos seguintes temas: identidades musicais, diversidade cultural, música e cotidiano e aprendizagens musicais

References

BARBOSA, J.; HESS, R. O diário de pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo. Brasilia: Liberlivro, 2010.

BLAZINA, F. M. O ensino e a aprendizagem musical na Igreja Evangélica Assembléia de Deus em Porto Alegre. Especialização em Pedagogia da Arte. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer nº 9, de 8 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001.

CATTELAN, L. Diários de um músico e professor: experiências na Catedral Metropolitana de Santa Maria – RS. Monografia (graduação em licenciatura em música) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.

KRAEMER, R. D. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Trad. Jusamara Souza. Revista Em Pauta v.11, n° 16/17, abr/nov. p. 51-72. Porto Alegre, 2000.

LORENZETTI, M. A. G. A Igreja Católica como espaço de educação musical: aulas de canto em um grupo de jovens. In: XXI Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical, 2013, Pirenópolis. Anais… Abem: Pirenópolis, 2013, p.199-208.

LORENZETTI, M. A. G. Aprender e ensinar música na Igreja Católica: um estudo de caso em Porto Alegre/RS. Dissertação de Mestrado, PPGMUS/UFRGS, 2015.

LOURO, A. L.; SOUZA, J. V. (Org.). Educação musical, cotidiano e ensino superior. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2013, v. 1.

LOURO, A. L.; RECK, A. M.; OLIVEIRA, F. A.; ZACARIAS, L. F. G. Olhando para aprendizagens informais em música: algumas experiências junto a movimentos da Igreja Católica. In: XIV ENCONTRO REGIONAL SUL DA ABEM, 2011, Maringá. Anais… Abem: Maringá, 2011. p. 215-224.

MARQUES, E. F. L. Discurso e Prática Pedagógica na Formação de Alunos de Licenciatura em Música, em Salvador, Bahia, 1998. Dissertação (Mestrado em Música) – PPG Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 1999.

NOGUEIRA, A. G. A. T. Práticas de canto em grupo em uma comunidade religiosa em Anápolis. Monografia (licenciatura em música a distância) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

NOVO, J. A. D. D. Educação musical do espaço religioso: um estudo sobre a formação musical na Primeira Igreja Presbiteriana de João Pessoa – Paraíba. Dissertação (mestrado), UFPB, 2015.

OLIVEIRA, M. D. V. D. A formação musical dos professores de música da IBC – Bagé. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) – Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA, 2016.

OLIVEIRA, V. Narrativas e saberes docentes. In: OLIVEIRA, Valeska (Org.). Narrativas e saberes docentes. Ijuí: Editora Unijuí, 2006. p.67-91.

RECK, A. M.; LOURO, A. L. A construção de identidades musicais em contextos religiosos: a cultura gospel. In: XXI Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical, 2013, Pirenópolis. Anais… Abem: Pirenópolis, 2013 p.49-60.

RECK, A. M.; LOURO, A. L.; RAPÔSO, M. Práticas de educação musical em contextos religiosos: narrativas de licenciandos a partir de diários de aula. Revista da ABEM, v. 22, p. 121-136, 2014.

SETTON, M. G. As religiões como agentes de socialização. Cadernos SERU, serie 2 vol.19, n. 2, dezembro de 2008.

SOARES, P. R. S.; KAISER, I. S. A música gospel: um olhar sobre a prática musical das igrejas evangélicas brasileiras nas últimas duas décadas. In: XXI Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical, 2013, Pirenópolis. Anais… Abem: Pirenópolis, 2013, p.284-294.

SOUZA, J. V. (org.) Aprender e ensinar música no cotidiano. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2016. v. 1. 297p.

SOUZA, J. V. Música, cotidiano e educação. Porto Alegre: PPG de música da UFRGS, 2000.

SOUZA, J. V. Cotidiano, sociologia e educação musical: experiências no ensino superior de música. In: LOURO, Ana Lúcia; SOUZA, Jusamara. (Org.). Educação musical, cotidiano e ensino superior. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2013, v. 1, p.12-29

SOUZA, P. G.; LIMA, A. J. L. A formação em Música na IEARDERN Templo Central. In: XXI Congresso Nacional da ABEM, 2013, Pirenópolis-GO, Anais... Abem:Pirenópolis, 2013.

TORRES, M. C. A. R. Entrelaçamentos de lembranças musicais e religiosidade: “quando soube que cantar era rezar duas vezes...”. Revista da ABEM. Porto Alegre, v. 11, 63- 68, set. 2004.

TRAVASSOS, E. Redesenhando as fronteiras do gosto: estudantes de música e diversidade musical. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 5, n. 11, p. 119- 144, outubro de 1999.

ZABALZA, M. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 1994.

ZANANDREA, R. A. O canto e a música no contexto ritual da liturgia na igreja católica: desafios para a formação de agentes na diocese de Vacaria/RS. São Leopoldo: EST, 2009. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós Graduação Teologia Prática, Escola Superior de Teologia. São Leopoldo, 2009.

Published

2017-08-25

How to Cite

Louro, A. L., & Reck, A. (2017). Musical practices of everyday life in undergraduate research: research diaries in Christian religious environments. Revista Digital Do LAV, 10(2), 200–212. https://doi.org/10.5902/1983734827859