Portraits of Susana: from text to painting

Authors

  • Vivian Castro de Miranda Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734826403

Keywords:

Aesthetic, Painting, Apocryphal narrative, Point of view, Female authorship

Abstract

From the notion about "what is Beauty", it is proposed to discuss a problematic theme that is the female harassment in the history of art and the ancient texts. Taking the story of Susana attributed to the prophet Daniel, is noticed that a profusion of plastic versions of this narrative, which usually represent a naked woman terrified by the male gaze, that violates and gets in the scene of what should be a quiet bath. The corpus analyzed comes from the text to the painting, with the main focus being the italian artist Artemisia Gentileschi (1593-1651/53), who points to important reflections of the contemporary context regarding the feminine view, being the same passage portrayed by several artists at different times. The aim is to contribute to the studies that think about the female authorship and the interference on the point of view, besides the relations between text, image and historical context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vivian Castro de Miranda, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharel em Desenho Industrial - Programação Visual, Especialista em Arte e Visualidade, Mestre em Comunicação. Licenciada pelo Programa Especial de Formação de Professores/CE (UFSM). Estuda as manifestações visuais em diferentes perspectivas, incluindo o diálogo com o verbal.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. São Paulo: Papirus, 1993.

BÍBLIA online. História de Suzana. Disponível em: http://www.teologia.org.br/biblia/AP/suzana.htm. Acesso em: 01 nov 2016.

CROPPER, Elisabeth. Life on the Edge: Artemisia Gentileschi, Famous Woman Painter. In: Artemisia and Orazio Gentileschi. CHRISTIANSEN, Keith; MANN, Judith W. (Ed.). The Metropolitan Museum of Art. New York: Yale University Press, 2001, p. 263-281.

DEBREY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no ocidente. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

ECO, Umberto (org.). História da feiura. Rio de Janeiro: Ed. Record, 2007.

FERREIRA, João Cesário Leonel. Análise de textos bíblicos narrativos: uma leitura sincrônica de Mateus 2,1-21. Ciências da Religião: História e Sociedade, ano 2, n. 2, 2004, p. 116-130. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cr/article/viewFile/2318/2167. Acesso em: 09 nov 2016.

________. A Bíblia como literatura - lendo as narrativas bíblicas. Revista Eletrônica Correlatio, n. 13, 2008, p. 4-22. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/COR/article/viewFile/1650/1646. Acesso em: 9 nov 2016.

________. Estudos literários aplicados à Bíblia: dificuldades e contribuições para a construção de uma relação. Disponível em: http://www.revistatheos.com.br/Artigos%20Anteriores/Artigo_03_03.pdf. Acesso em: 1 nov 2016.

FRIEDMAN, Norman. O ponto de vista na ficção. Tradução de Fábio Fonseca de Melo. Revista São Paulo, n. 53, 2002, p. 166-182. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/33195/35933. Acesso em: 28 maio 2016.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 8º ed. Rio de Janeiro: DPEA, 2003.

SOURIAU, Etienne. Chaves da Estética. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1973

Published

2017-05-02

How to Cite

Miranda, V. C. de. (2017). Portraits of Susana: from text to painting. Revista Digital Do LAV, 10(1), 068–081. https://doi.org/10.5902/1983734826403