The production of meanings in context approach between art and life
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734824339Keywords:
Sense of production, Art, EducationAbstract
The development of this text comes from the need of thinking of the artistic practice in relation to transformative educational proposals. With this objective, a few artists who did not comply with the idea of traditional art and transformed their fields, contexts and forms of action are analyzed. Consequently, the reflection formulated reflects on the importance that educator Rudolf Steiner had in the constitution and art vision of Joseph Beuys, and the possible impact of Steiner's way of the thinking in the performance of art professor José Luiz Kinceler, that in dealing with art, proposed transformative actions in the context of Art education.Downloads
References
ABMA – Associação brasileira de medicina antroposófica. O ser humano segundo a Antroposofia. Acessado em: 21/12/2105. Disponível em: http://www.abmanacional.com.br/index.php?link=8&id=15.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas cidades/34, 2005.
______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo,Brasiliense, 2012.
BORER, Alain. Joseph Beuys. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2001.
CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. São Paulo: Palas Athena, 1990.
FAVARETTO, Celso. John Dewey I: a relevância da experiência (½). Video da Univesp. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-TcvEXvg1I. Acesso em: 14/01/2016.
KAPROW, Allan. A educação do An - Artista. Parte II. Concinnitas - Revista do Instituto de Artes da UERJ. Ano 5, n. 6, julho 2004, pp.167-181. Disponível em: www.concinnitas.uerj.br. Acesso em: 10/03/2015.
KINCELER, José Luiz. As noções de descontinuidade, empoderamento e encantamento no processo criativo de “vinho saber – arte Relacional em sua forma complexa”. AMPAP, 2008. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2008/artigos/162.pdf. Acessado em: 12/01/2016.
LYNTON, Norbert. Futurismo. In: STANGOS, Nikos (org.). Conceitos da arte moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
MARCONDES, Renan. Matéria em Constante Movimento: Joseph Beuys e Tim Ingold. Performatus. Ed. 14, Ano 03, nº 14 Julho, 2015. Disponível em: http://performatus.net/joseph-beuys-tim-ingold/. Acessado em 12/01/2016.
STEINER, Rudolf. Abelhas: apicultura a partir do respeito pela vida. Tradução de Gerard Bannwart. Aracajú: Edições Micael, 2005.
______.A arte da educação II: metodologia e didática. Tradução de Rudolf Lanz. São Paulo: Antroposófica, 2003.
VINCINI, Magda Salete. Dimensões comunicacionais no conceito de escultura social de Joseph Beuys: um processo de tradução criativa. Disponível em: file:///C:/Users/luzia/Documents/lu%20renata/Arquivos_/UDESC/PROJETO%20ESCRITA/b
euys/Magda%20Salete%20Vicini%20tese%20escultura%20social.pdf. Acessado em: 20/12/2015.