Research... Education... a glance at teaching formation in the curricular supervised teaching training in Visual Arts

Authors

  • Angélica Neuscharank Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734823234

Keywords:

Teaching training, Teaching, Research, Education, Problematization

Abstract

This writing proposes to share some experiences concerning the guided teaching practice developed in the curricular supervised teaching training course, of a Visual Arts Major, focusing on the researcher-teacher and the potentiality of problematization in these formative spaces. It is about experiencing different instances of teaching in higher education in a course that explores the teachers’ formation processes. The aim is to report the meetings we had, the production of writings considering the readings performed, and their resonances in the advising of the teaching and research projects, in the lesson plans, in the school insertions and observance, in the evaluative processes, and in the production of instruments that can follow these paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica Neuscharank, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) Linha de Pesquisa LP4 - Educação e Artes

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, 2002, pp.20-28.

CORAZZA, Sandra Mara. A formação do professor-pesquisador e a criação pedagógica. Revista da FUNDARTE. Montenegro. Ano 11, nº 21, p. 13 – 16.

DELEUZE, Gilles. O Abecedário de Gilles Deleuze. Realização de Pierre-André Boutang, produzido pelas Éditions Montparnasse, Paris. No Brasil, foi divulgado pela TV Escola, Ministério da Educação. Tradução e Legendas: Raccord [com modificações]. A série de entrevistas, feita por Claire Parnet, foi filmada nos anos 1988-1989.

FOUCAULT, Michel. Polêmica, política e problematização. Entrevista disponibilizada em maio de 1984, na internet. Disponível em: http://websmed.portoalegre.rs.gov.br/escolas/quintana/polemica_politica_problematiz.htm. Acesso em 13 de fevereiro de 2013.

GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Infância, memória e cinema: nas imagens das origens, a origem da imagem. In: LARROSA, Jorge; CASTRO TEIXEIRA, Inês Assunção de; LOPES, José de Souza Miguel. A Infância vai ao Cinema. Belo

Horizonte: Autêntica, 2006.

JUNIOR, José Carlos Sachetti. Extracampo: o visível e o enunciável – dois breves estudos. Linha Mestra, n. 27, 2015.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, vol.6, n.1, 2001, pp.17-27.

KOHAN, Walter Omar (Org.). Devir-criança da filosofia – infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MARTINS, Isabel Minhós. Quando eu nasci. São Paulo, Tordesilhinhas, 2011.

MITCHELL, W.J.T. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, E. (Org.) Pensar a Imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. pp.165 -189.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: Identidade e diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2016-08-17

How to Cite

Neuscharank, A. (2016). Research. Education. a glance at teaching formation in the curricular supervised teaching training in Visual Arts. Revista Digital Do LAV, 9(2), 261–273. https://doi.org/10.5902/1983734823234

Most read articles by the same author(s)