Education of the visual arts: body, subjectivities and differences from the perspective of photography
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482199Keywords:
Visual arts education, Photography, Body, SubjectivityAbstract
This article deals with approach issues on body and subjectivity of educating through language of photography in teaching art in school. Starting from the idea that the photograph has a habitual presence in people's lives, is in an album of family, in newspapers, in journals or pages and personal blogs circulating the internet, the research sought show other perspective the photo as insertion education in the visual arts. And from it, problematize with students the need to reflect what and represent for the society in which we live.Downloads
References
ALMEIDA, Cláudia Zamboni de. As relações arte/tecnologia no ensino da arte. In: PILLAR, Analice Dutra (org). A educação do olhar no ensino das artes. 2ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2001. pp. 71-84.
CHIARELLI, Tadeu. Arte internacional brasileira. 2ª ed. São Paulo: Lemos-Editorial, 2002. 311 p.
FARINA, Cynthia. Arte, Corpo e Subjetividade: Experiência Estética e Pedagogia. Revista Digital Art&. Ano IV, 2006, No. 05. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-05/apresentacao.html Acessado em: 27 de maio de 2008. 9 p.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Editora Vozes, 1985. 233 p.
HERNÁNDEZ, Fernando. La construcción permanente de un campo no disciplinar. La Puerta, Publicación de Arte y Diseño, 2, 2006. pp. 87-97.
JEUDY, Henri-Pierre. O corpo como objeto de arte. São Paulo: Estação Liberdade, 2002. 184 p.
KRAUSS, Rosalind. O fotográfico. Tradução: Anne Marie Davée. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, SA, 2002. 239 p.
LANIER, Vincent (1984). Devolvendo arte à arte-educação. In: BARBOSA, Ana Mae (org). Arte-Educação: Leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 2001. pp. 42-55.
MEIRA, Marly Ribeiro. Educação estética, arte e cultura do cotidiano. In: PILLAR, Analice Dutra (Org). A educação do olhar no ensino das artes. 2.ed. Porto Alegre: Mediação, 2001. p.119-140.
NOVAES, Adauto. O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. 495 p.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Tecnologias Contemporâneas e o Ensino da Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (org). Inquietações e mudanças no Ensino da Arte. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003. pp. 113-121.
SILVA; Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. 136 p.